tisdag 22 september 2015

Hästhantering


Hästhantering, kan man kalla det så?
Eller är det mer samverkan, partnerskap eller relationer vi menar.
Svårt att sätt ord på något som är så självklart men ändå för många så mycket mindre lätt.

I vår relation med hästen måste vi ha i baktanke att vi är rovdjur i grunden och de är bytet.
Om vi ska hård dra det hela.
Det medför att vi inte alltid kan handla instinktivt i vårt möte med hästen, för det kan bli riktigt tokigt utan att vi menar det.

Under alla mina år har hästarna lärt mig så mycket och jag skulle kunna skriva en hel roman om allt jag lärt mig och allt jag tänker.
Men idag, så här på en regnig tisdag, tänkte jag dela med mig av små tips att ha i bakhuvudet i mötet med hästen, alla tips syftar till att bygga en grund där hästen kan känna förtroende för dig.
Jag ska försöka hålla dessa tips enkla och konkreta utan att blanda in för mycket annat. Det är nämligen lätt att börja prata djupare saker när man kommer till mötet med hästen. Men idag ska jag hålla mig ifrån det och ge tips som du lätt kan använda dig av i din vardag.
  • Ett enkelt sätt att vinna en hästs förtroende är att rör så lite som möjligt på sina egna fötter. Kan låta knasigt men i hästarnas värd är flockledaren den som flyttar på övriga. Att kunna hantera sin häst utan att röra sina egna fötter mer än nödvändigt skapar faktiskt förtroende hos din häst för dig. Kan du applicera detta i all samvaro med hästen kommer du upplevas som stabil och trygg att vara med.
    Det kan vara så enkelt som att du ber hästen flytta på sig till din andra sida när du borstar den, istället för att du skall gå runt den.
  • Hästar är ett djur utan så många läten i sin kommunikation, därför finns det egentligen ingen anledning för oss att snacka en massa. Nu kan det ju vara rätt trevligt att prata med sin häst och de lär sig ganska snabbt att människan är en varelse som låter väldigt mycket.
    Däremot är det inte acceptabelt att skrika på sin häst. Varje gång vi gör det uppfattar hästen oss som svaga och tappar sitt förtroende för oss. Dock kan detta med att skrika komma rätt instinktivt från vår sida, något som vi helt enkelt måste lära oss behärska.
  • Att bli arg på sin häst är inte heller okej. Även detta är något som vi som människa har svårt att kontrollera. Vi kan ha rätt kraftiga känslor och agerar dem gärna utåt. Men återigen, vill vi bygga en bra relation till hästen, måste vi lära oss kontrollera våra känslor
  • För hur gärna vi än vill förmänskliga hästen så gör de aldrig något med ont uppstå. De är ALDRIG dumma eller gör saker för att jävlas. Kommentarer som "min häst är inte rädd, den är bara dum" för mig att kräkas. Givetvis har hästen en anledning till sitt beteende, försök hitta den hellre än att bara säga att den är dum.
    Dum, varför då? För att den inte gör som du vill? Har du rätten att tvinga hästen och bestämma allt den ska göra? Är det din rättighet som hästägare/ryttare?
  • Något annat som också är otroligt viktigt för att skapa en bra relation som bygger på förtroende är att ställa rimliga krav på sin häst. Ge den uppgifter som du vet att den klarar av och låt den växa genom att lyckas. Om du aldrig ställer krav på din häst som den inte klarar av kommer den heller inte tappa sitt förtroende för dig. Givetvis kan ni ändå flytta på gränser och utvecklas, men du behöver vara lyhörd och aldrig ge din häst en större uppgift än vad den klarar av.
  • Sedan är det för hästarna precis som för oss, olika dagar har olika förutsättningar. Fråga din häst varje dag hur den mår och lyssna på svaret. Bara för att du tänkt dig en viss aktivitet finns det inget som säger att din häst är upplagd för den uppgiften just idag. Att vara lyhörd och låta hästen få en egen röst är otroligt viktigt, våga vara ödmjuk.

Men det viktigaste av allt, behandla din häst som din vän.
Dess syfte är inte att behaga dig och din egen målbild.
Tanken är att ni ska njuta av livet tillsammans, ha roligt tillsammans och växa tillsammans.
Våra hästar vill inget hellre än det, så våga ge er den möjligheten.

Mår så dåligt då vi lär våra barn att bestraffa hästen då den gör "fel".
Tänk om vi skulle applicera samma metoder i skolan, skulle det vara okej?

Nä låt hästen få möjligheten att bli din bästa vän, lovar att där inne vilar nyckeln till meningen med livet...

1 kommentar:

Unknown sa...

Det är intressant det här med de olika teorierna om flockledaren.
Om jag kollar på mina grabbar så är det Franz som flyttar de andra mest, men Q som är flockledaren. Det är Q som är tryggheten och de andra följer honom, även om han är den som blir runtskuffad mest. Tar jag honom så följer de andra alltid med. Tar jag någon av de andra och Q stannar så är det inte alls säkert att jag får med mig mer än en häst.

Så jag är skeptisk till just det här begreppet flockledare. Nyare forskning visar att en hästflock är väldigt dynamisk, och de flesta individer flyttar varandra hit och dit utan att det egentligen finns någon särskild ordning.
Däremot skapar vi människor onaturliga konflikter när i begränsar hästarnas naturliga resurser som mat och vatten.
En dominant häst som flyttar runt andra hästar aggressivt gör dem osäkra och de ser inte, enligt den uppfattning jag får, den hästen som ledare - snarare en mobbare som de mer än gärna sluppit umgås med om de hade haft det valet. Det är riskabelt för en häst att slåss, och därför väljer de flesta den lätta vägen och går undan.

Det säger den nyare forskningen som jag läst, och den känns för mig väldigt rätt. Det stämmer väl överens med det jag ser i min flock.

Men ja, jag är nog lite automatiskt allergisk mot ordet flockledare. Kanske för att det ofta används så fel, och ofta används i sammanhang och situationer där människor anser det fullt legitimt att hantera sina hästar våldsamt och schasa runt dem och flytta runt dem hej vilt, rycka i rep och banka dem i sidorna med knuten näve.
Det vet jag ju att du inte gör, såklart! Och min uppfattning är att du är väldigt mjuk och mysig med dina hästar.