måndag 4 maj 2015

Bilder från kursen

Vackra ponny!
Birgitta tyckte verkligen att han såg ut som en Lipizzaner!


Så var det äntligen lördag och jag och Cappe var laddade till tårna för kursen.
Äntligen skulle vi få ett kvitto på vad vi åstadkommit sedan förra gången.

Jag hoppades så mycket att Birgitta skulle tycka att vi utvecklats och om hon gjorde!
Vi fick så fina lovord så jag blev stolt som en tupp.

Cappe uppförde sig exemplariskt och gjorde allt för att vara till lags, var extremt lyhörd och mycket fokuserad.
På 2 ridpass var allt "bus" han gjorden en liten bock och det när jag bad honom om för mycket samling i trampet.
Så egentligen räknas inte den. *blink*

Vi fokuserade mycket på samling, piruetter och en del byten.
Har inte gjort byten på nästan ett år och de satt! Herregud, sist vi försökte byta blev det ju bara från höger till vänster och då fram först och sedan bak.
Men nu började han med att klämma in ett rent byte. Jag blev så glad att jag släppte tyglarna och lyft händerna rakt upp i luften och tjoade!

Birgitta sa att Cappe var en häst för den högre skolan och det visade han mer än en gång under kursen





Det har hänt så sjukt mycket, kan knappt fatta det.
Tittar på bilderna och jag har en helt annan häst än bara för ett år sedan.
Men som vi har slitit också, har faktiskt lagt ned mycket tid och genomtänkt träning.

Så roligt att se att han inte alls gapar lika mycket för bettet längre (beteende som dröjt sig kvar pga av vargtanden) Hans rörelsemönster visar inte längre någon störning i vänster fram efter att ha överbelastat det i alla år (också det på grund av tanden). Och han ser så himla positiv ut i hela sitt uttryck. 





Totalt under kursen bjöd Cappe på både byten, tramp och Terre a Terre.
När jag satt av efter sista passet grät jag av lycka och stolthet.
Både Cappe och Birgitta fick världens största kram och hela min kropp vibrerade av all den energi jag fick från det ögonblicket precis innan när trampet/piaffen föll på plats.




Kan ni fatta att detta är den ponny som inte kunde lyfta sin halskotpelare när kan kom till mig!?


Fick samma kommentar av 2 vänner efter kursen och det var: "du ser mycket mindre ut på honom nu".
Det säger ganska mycket om vad som egentligen har hänt.


Galoppombyte till vänster.
Tänk att vi kunde klämma in 3 byten på medellinjen bara genom att byta böjning!
Tjoho!
Med oss hem fick vi följande att träna på:
  • Linjeringen åt höger, tänk lite utåtställd häst tills kotorna faller på plats. Han är snabb att skjuta ut länden annars och jag måste fokusera på att hålla den på plats.
  • Finn en ännu långsammare takt i traven, långsammare än jag tror.
  • Träna på piruetter
  • Träna på trampet
  • Rid diagonalslutor och fokusera på att bakknäna går i rätt riktning så han inte är för snabb med att ställa ut dem. Tänk mer rakt fram och mindre vinkel.
Sedan ska vi även lägga lite mer fokus både på Terre a Terre och skolgaloppen.
Galoppera är verkligen hans paradgren och jag ska försöka utnyttja den.
Även skolskritten är viktigt och han behöver bli riktigt långsam för att hinna niga.



Så här glad ser man ut efter en lyckad piaff/tramp.
Nyckeln vi fick blev den sista pusselbiten som gjorde att allt föll på plats.


Avslappning
Trots att nosen kommer lite långt in så gillar jag hur han bär sin kropp i slutet av passet när jag ber han slappna av.
Ser en nöjd ponny som jobbat bra i sin kropp.




Nu är jag så laddad att börja träna!
Igår blev det bara en promenad med hästarna som var sjukt trötta (mest mentalt) och sedan fick de sova ute, första natten i år!


Idag hoppas jag på att kunna jobba lite i skritt på gårdsplan och känna lite på takten och samlingen.
Tror detta kommer bli en underbar sommar!


4 kommentarer:

Johanna sa...

Härliga bilder och härlig känsla du delar med dig av.

nina sa...

Superfina bilder! Finaste Cappiluren! <3

Unknown sa...

Just WONDERFUL, allt jag har att säga! :D

Yvonne sa...

Tack Alexandra!
Du kan aldrig ana hur mycket din kommentar betyder! <3