tisdag 19 maj 2015

Att vinna...


Just nu i hästbloggvärlden pågår en massa prat om "att vinna".
Varje gång någon använder dessa ord får jag ont i magen.
Jag vill bara skrika "är du dum i huvudet".
Det finns ett gammalt talesätt "där kunskapen tar slut, tar våldet vid", det är oss människor i ett nötskal.
Vad vill vi vinna?
Vinna kan man göra i strid mot en motståndare.
Är det en sådan relation vi vill ha till våra hästar?

Om dessa människor visste hur en häst fungerar och tänker så skulle de veta att varje gång de "vinner" så förlorar de egentligen.
Vi är rovdjur, hästar flyktdjur. Hur ska vi kunna kräva tillit från någon vi kuvar?
Hur kan vi kräva att någon ska lita blint på oss när vi i deras ögon agerar nyckfullt och svagt.

Argument där man säger att "vinner jag inte över min häst blir den farlig", säger allt om människans bristande kunskapsnivå.
Att tvinga hästen till att göra det vi vill istället för att ha den med oss som en partner.
Att tro att hästen "bara är dum", istället för att förstå dess beteende.

Vi människor är bra på att förmänskliga djur och ge dem våra känslor och värderingar, när vi egentligen borde vara så pass smarta att vi skulle kunna förstå hur de tänker och agerar istället.
Att förmänskliga hästen är det dummaste vi gör.
När hästen tar till åtgärder som att stegra eller sparkas för att vi inte har lyssnat på vad den har förmedlat långt tidigare har det gått förlångt.
Hästar gör inte detta för att jävlas, de gör det för att vi inte lyssnar, det är helt enkelt deras sätt att höja rösten.

Jag och min häst är i samma lag, det är viktigt att komma ihåg. Vi tillhör samma team med samma mål på en gemensam resa.
Vilket lag vill du att din häst ska vara med i?


Inga kommentarer: