torsdag 1 mars 2018

Kyligt


Vaknade till friska -22 grader idag.
Förstod att det var kallt när jag fick sätta på mig mössa efter att ha lett första hästen ut till hagen.
Fick ett gulligt meddelande från E som har Gloria här och jag kan inte annat än hålla med, denna vinter har det verkligen varit guld med uppvärmt stall, både varmt och kallt vatten i stallet och Thermobar i hagarna.
Men samtidigt som det är tufft med all kyla och snö så är denna vinter underbart.
Det är vitt, ljust och rent och så vackert ute att jag tappar andan.

Igår red jag Lilja och hon blev riktigt fin på slutet.
Pigg och glad men med lite ojämnt påskjut från början så vi gjorde lite olika övningar och hon blev så fin.
Fryslorten Pilgrim longerade jag.
Åh vad han ville det.
När jag satt på han kapsonen och knäppte fast linan travade han ut ur boxen och lämnade kvällshöet.
Vi joggade mest och tränade lite fattningar. 

Tog in hästarna "tidigt" igår, de kom in redan 20.45 men det tyckte det var rätt skönt efter att ha varit ute i kylan hela dagen.
Lilja fäller så mycket päls nu, känns märkligt när det är så pass kallt men hästarnas pälssättning och fällning styrs mer av ljuset än av temperaturen.
Dock har de andra inte riktigt börjat fälla än. 
Det som är jobbigt bara är att det blir så lätt statiskt när det är så här kallt och man får passa så man inte ger hästen en stöt.

Ikväll har jag träningar hela kvällen men om jag har ork över när jag kommer hem ska jag ta Cappe en liten sväng.
Kanske en månskenstur efter vägen, det är ju fullmåne imorgon.
Ja ni ser ju på bilden ovan hur vacker månen var imorse och med detta väder är ju chansen rätt stor att det kommer vara klart.
Älskar månen!

Inga kommentarer: