tisdag 13 mars 2018

Batteriladdare


Fulladdad!
Vilken helg, vilket väder, vilka hästar!

Solen har strålat hela helgen, det har varit klar blå himmel, -3 grader och takdropp.
Varenda cell i kroppen har fyllt upp sig med energi och man kände ända in i benmärgen att våren äntligen är på väg.
Att det var snöstorm igår och kom 20cm snö har jag försökt förtränga och bara ha minnena av helgen kvar i kroppen.

Mina hästar har varit de ljuvligaste ni kan tänka er.
Det började redan på fredagen då jag red både Pilgrim och Lilja på min alldeles nyplogade ridbana.
Pilgrim fortsatte med att vara helt gudomlig.
Korta fina steg i skritten och en trav som var så fantastisk att den fick mig att gråta.
Känslan han sprider i min kropp är omöjlig att förmedla, man måste sitta på hans rygg för att förstå.

Sedan var det Liljas tur.
Redan när jag satt upp kände jag att hon var så motiverad till att träna att hon höll på att krypa ur skinnet.
Satt upp vid stallet och halvvägs upp till ridbanan sa Lilja "Får jag galopper?"
Och klart att hon fick det, så i full galopp dundrade hon upp på banan.
De små luddiga öronen rakt fram.
Sedan dansade hon bokstavligen runt där uppe, det var bara för mig att tacka och bocka och åka med.
Hon bjöd på samlad galopp på böjda spår, hon bjöd på terre a terre anslag och hon dansade runt i samlad trav lätt som en fjäder.
Det var mörkt ute men Lilja lyste klarare än stjärnorna på himlen. 
Har sagt det förut men när Lilja kommer till samling är det en helt annan samling än jag någonsin upplevt innan.
Den kraft det finns i denna lilla häst är det häftigaste man kan tänka sig.
Jag bubblade av skratt under hela ridpasset och hon skickade en sådan ren och skär lycka rakt upp i min kropp.

Efteråt var jag alldeles salig.
Att jag får två sådana ridpass på samma kväll, jag är verkligen den mest lyckligt lottade människan i världen.


Att sedan efter den kvällen vakna upp till det finaste av väder på lördag morgon, det är nästan för bra för att man ska tro det är sant.
Jag inledde dagen med att rida Lilja igen, denna gång hade vi lektion för Ewa.
Gick jätte bra.

In och åt lite lunch och sedan ut en sväng efter vägen med Cappe, Eva och Gloria hakade på.
Hann bara tillbaka till stallet så hade Janet kommit och vi tog Pilgrim och Donne på en tur.
Först efter vägen och sedan lite på ridbanan.

Red bettlöst på Pilgrim och jag är så himla glad att jag hittat ett bettlöst alternativ som verkligen är kommunikativt. Jag kan tycka att bettlösa alternativ ofta är trubbiga och otydliga.
De flyttar runt sig på hästens huvud och signalerna blir lite annorlunda varje gång man tar i tygeln.
Kommunikationen blir oprecis, men jag ska inte snö in på det nu.
Har i alla fall hittat något som funkar sjukt bra och jag är så nöjd.

På bilden ovan har både Pilgrim och Donne dessa bettlösa träns på sig.
Haha, dessa killar alltså, de tycker verkligen om varandra.
Så lika till sinnet och de är så mjuka med varandra.
Två busfrön med stora hjärtan.

Inga kommentarer: