måndag 3 oktober 2016

En hjälpande hand


Cappe kämpar på med sitt öga.
Ringde veterinären imorse och fick mer smärtstillande utskrivet.
Fick en så fin kommentar av veterinären "Jag skriver ut smrtstillande, så får du avgöra själv hur länge han behöver ha. Brukar inte göra så men jag såg att du kan läsa din häst väldigt väl så du vet bäst när han inte behöver smärtstillande längre." 
Blev båda glad och stolt äver den kommentaren plus att det känndes bra att en veterinär ansåg att man kan läsa av en häst hur den mår och hur den känner.
I den värld där veterinärerna jobbar är det ofta svart eller vitt.
Förstår att de behöver ha det så för att kunna göra en så rätt bedömning så ofta som möjligt.
Men när man möter en veterinär som väger in känsla och relation i ekvationen så blir jag så himla glad.
Cappe är jätte tydlig med hur han mår och jag ser direkt när det är något som inte är som det ska.
Och just nu ser jag när han får sitt smärtstillande och det gått 24h sedan han fick sist att han har ont.
Ett par timmar efter att han fått medicinen är han som vanligt igen. 
Så det känns skönt att jag kan fortsätta ge honom några dagar till.

I lördags kom min fina vän Alex ut och hjälpte Cappe lite extra med att ge honom healing.
Cappe som kan ha det jobbigt på stallgången ibland stod som ett ljus och gäspade och gäspade.
Han sög åt sig som en tvättsvamp och blev alldeles varm.
Man kunde verkligen se att healing verkade.
Så fantastiskt!
Är så himla tacksam för att Alex kunde komma ut och hjälpa till.


På söndag morgon efter healingen såg Cappe ut så här.
Första gången sedan onsdag kväll han kunde öppna ögat helt.
Vilken förbättring!

Veterinären trodde att det skulle ta minst 2 veckor innan detta blev hyfsat bra.
Så vi fortsätter med medicinen och kompletterar med att ge pupillvidgande två gånger om dagen istället för som nu en gång.
Detta för att vara på den säkra sidan, det är rätt svårt att se pupillen när ögat är så grumligt.

Så nu fortsätter vi att hålla alla tummar och tår att detta läker.
Fina, tappra Cappe!

Inga kommentarer: