torsdag 13 oktober 2016

Kallt idag


I natt var det riktigt kallt, -5 grader.
Så hästarna fick sova inne. Inte på grund av kylan utan för att inte äta massa frostgräs och för att Cappes öga rinner och det fryser till is.

De tyckte det var jätte skönt även om Prickig gick i passage och krumbuktsprång hela vägen ner till betet imorse.
Han är så himla rolig den där hästen. Mitt lyckopiller.
Full i humor och bus. Han pepp och hoppade hela vägen ner till betet men håller sig ändå snällt bredvid så man kan låta honom busa på.
Han tar ansvar och jag släpper på kontrollen.
Han måste få vara sig själv och vara häst. 
Finns ingen vinning i att vi ska ha kontroll på allt, utan istället visa att vi ger dem förtroende.
Ska se om jag kan be Husse filma någon dag, för han är så vacker när han busar så där.
Pipper, slänger med huvudet, går in i "passage" och gör små hopp. Vilken kraft det finns i den hästen.

Cappe var riktigt glad imorse.
Så skönt att kunna ge honom smärtstillande.
Han är så snäll, tänk va många gånger per dag jag droppar honom i ögat.
Det är ju inte direkt skönt, men jag är helt övertygad om att han vet att det är för att han ska bli bättre.


Igår kväll krattade Tomas ut den sista delen av matjorden och sådde gräs runt grillplatsen.
Bli så himla bra!
Jag hjälpte till och skottade och körde dit matjord.
Har väldigt svårt för att kratta något som är tungt, så som att flytta massa matjord.
Det gör för ont i mina armbågar. Men som tur är är det bara krattning som inte funkar. Krattar löv funkar dock utmärkt.

När jag skottat klart gick jag in och målade taket i Tomas garderob.
Det sitter ett slags uppspänt tak där inne (så som man gjorde förr) och det går inte att måla med vad som helst.
Så vi har köpt en oljefärg helt utan vatten och jäklar vad svårmålad den var.
Var som att försöka måla med typ tjära.
Men den täcker något otroligt bra så nu håller jag tummarna att det räcker med ett varv.

Sedan är det bara att skruva upp Elfa-hyllorna. De har legat här i 3år nu och väntat *fniss* 

Nu ska jag ut och ge Cappe medicin igen och sedan fortsätta jobba för nu är lunchen slut.

Inga kommentarer: