tisdag 5 januari 2016

WE-träning

Fållan, vår blivande paradgren!
Då har vi äntligen varit på vår första WE-träning.
Så sjukt skoj och tusen gånger svårare än man kan tro.

Cappe som är världens modigaste blev jätte rädd för bordet *skrattar*
Men annars gick det mesta bra, även om han hade sina egna idéer om hur övningarna skulle göras ibland.
Men jag tror verkligen att han har potential för detta.
Ska se om jag kan sammanfatta hela träningen och sedan kommer det en lite film i ett eget inlägg. 


Det var totalt 10 hinder uppbyggda i ridhuset.
  • Bro
  • Flytta mugg
  • Tre tunnor
  • Lans i tunna
  • Bord
  • Klocka i korridor
  • Bom
  • Fålla
  • Slalom
  • Backa mellan bommar
Vi började gemensamt med att alla skrittade över bron åt båda hållen, inga problem.
Det har vi ju tränat mycket på hemma.

Sedan gick instruktören igenom alla hinder och vi fick sedan själva rida runt och testa dem ett efter ett.
Cappe var till början helt lugn, men jag märkte snabbt att han blev påverkad av de andra hästarna när de reagerade på saker och blåste luft genom näsborrarna.
Så han blev efter en stud rätt spänd själv.



Vi började testa Fållan, ett hinder som både jag och Cappe gillade skarpt.
Ett perfekt hinder med en liten vändbar ponny!
Med lite träning kommer vi kunna klara den i full galopp. 


Sedan var det dags för bordet.
Haha, Cappe var livrädd för det, så jag hoppade av och ledde honom fram.
Det blev bättre men han ville inte gå fram, inte förrän sista varvet då vi körde speedtävling.
Då jäklar var det inga problem.
Fatta vilken jäkla koll han har den där ponnyn, har är liiiite för smart ibland...

Men det är en bra sak att träna på hemma så nu ska jag fynda litet bord på loppis.


Klockan i korridoren var också lite knepig.
Cappe gick snällt in och bakade sedan ut direkt.
Känns som om han har gjort en liknande övning innan där man ska backa ut, för han var så säker på sin sak.
Det stärker mina teorier om att han kanske varit Westernhäst innan han kom till Sverige.


Flytta kopp var inga problem, men enda övningen där man skulle ha haft fördel med en stor häst *fniss*


Även Lans i tunna var en okomplicerad övning.
Svårigheten där kommer när man börjar öka farten. Testade lite i trav och galopp och med lite träning kommer det absolut bli görbart.

Backa mellan bommar var inte heller något problem, inte heller 3 tunnor och slalomen.

Sedan var det bara bommen som vi skulle gå sideways över kvar.
Det har vi tränat på hemma men fick inte riktigt till det i ridhuset. Men den är ju lätt att fortsätta träna på hemma.

Fållan i galopp


Fin köttbulle!

Vi kommer absolut vara med på fler träningar och kanske även någon lite klubbtävling till våren.

Cappe som har vinterpäls såg till att avsluta träningen på bästa sätt.
En rejäl rull i ridhussanden.
Herregud vad han njöt och herregud hur han såg ut imorse!

Hur ska jag få honom ren???
Går ju inte att duscha nu när vi har -12 grader.



Men han är allt bra söt min lilla knasponny!