tisdag 19 januari 2016

Kraftskapande Ridkonst®


Så var det äntligen dags att berätta om min första lektion med Ewa Schaeder för er.
Och som jag hade längtat efter detta tillfälle!

Vi hade via mail bestämt att jag skulle ringa upp henne klockan 15.00 på söndagen.
Och då skulle vi träffas i stallet.
Hon hemma hos sig och jag hemma i mitt stall med mina hästar.

Vi hade lite löst pratat innan om vad jag ville göra men att vi skulle börja så.
Kände mig konstigt nog helt lugn när jag ringde henne, jag som annars kan var lite nervös när jag behöver ringa människor jag inte känner för första gången.

Jag ringde och det hann gå fram några signaler innan Ewa svarade.
Sedan var det som om vi alltid känt varandra. Så okomplicerat.

Efter lite vanliga artighetsfraser så fick jag börja med att berätta om den utrustning jag använder och varför jag valt just den.
Jag började att berätta om Cappe.
Att jag red på blankstång och anledningen till det valet (mycket pga vargtanden).
Att han gillade ett lite tyngre bett som han kunde ha mer kontroll på själv i munnen och att t.ex. ett tränsbett inte funkade då det väckte gamla cellminnen till liv.
Att jag valt bort nosgrimma, käkrem mm på mitt träns men ibland hade pannband (men bara för att det var så snyggt).

Kom in på min barbackapad och lite saker kring den.
Vad jag såg som fördelar med att rida barbacka men även det jag kunde sakna från en sadel så som att avlasta hästen lättare.

Sedan sa Ewa att hon skulle göra iordning en av sina hästar och så skulle vi rida tillsammans på samma utrustning (dock skulle hon ha sadel).

Så vips fick jag slänga på Cappe boots och pad, en hjälm på mig och en grimma på Prickig.
Få med mig båda hästarna ut, lämna av Prickig i hagen och gå upp med Cappe till gårdsplanen.
Prickig den lilla stackaren blev jätte ledsen, han skulle ju också få vara med hade jag ju sagt...
Så han stod kvar vid grinden och gnäggade, plutten.  
Skar lite i hjärtat men ett par extra morötter efteråt gjorde honom glad igen.

Sedan satt vi upp på våra hästar Ewa och jag.

Vi gick igenom sitsen, hur anläggningsytan mot hästens rygg skulle vara så liten som möjligt och att mest stöd skulle komma an mot sidorna på ryggen.
Vi började skritta runt, jag fick berätta vilket varv jag valt och varför.

Sedan red vi lite samling/påskjut och hela tiden berättade Ewa hur hon gjorde och tänkte.
Jag har nog aldrig varit så fokuserad under ett ridpass någonsin!

Efter detta red vi lite piruetter efter instruktioner från Ewa om hur jag skulle rida dem och hur själva ridvägen skulle se ut.
Blev nog de bästa piruetter jag gjort på länge!

Sedan fick jag till uppgift att filma detta och så skall vi prata om filmen under nästa lektion.
Har jag tur och det är fint väder kanske jag och Em kan filma redan på söndag.

När vi hade ridit klar satta jag mig ned på uppsittningspallen utanför stallet.
Månen hade precis kommit upp, solen var på väg ned och några stjärnor lyset.
Där satt jag i stillhet och pratade allmänt om livet, hästar och ridning med Ewa.
Cappe stod bredvid och vilade.

Vilken känsla!
Vilken otrolig kvinna hon är!
Så lik mig i sitt tänk och sådan enorm kunskap hon besitter.
Det var ett mycket speciellt ögonblick.

Man kände ingen stress, det fanns ingen tid att passa, utan vi var bara där och då i nuet.

Längtar så mycket efter nästa lektion.
Ska verkligen se till att den blir snart.
Känner mig så otroligt tacksam för att jag får vara med om denna resa.
Vet att den är en pusselbit som leder mig på rätt väg.
Vägen mot mitt sanna jag.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, det där lät verkligen givande!

Yvonne sa...

Ja Alexandra, det var helt otroligt!
Igår presterade Cappe på topp. Som om han också tagit in allt från samtalet med Ewa.
Så häftigt! <3