fredag 29 januari 2016

Nya insikter


Så har jag haft lektion nummer 2 för Ewa.
Och precis som förra gången är jag mållös, imponerad och känner stor beundran.
Vi har så högt i tak under våra samtal och alla tankar, reflektioner och funderingar är välkomna.

Ewa säger rakt ut vad hon tycker och tänker om saker och jag känner att jag kan göra det samma.
Oftast har jag en anledning till alla val jag gör, så när någon undrar över något har jag nästan alltid ett svar till varför jag gjort som jag gjort.
Ewa frågar mycket, åh vad jag gillar det.
Att vara rak, att ha en rak kommunikation och kunna tycka olika utan att någon måste ha rätt.

Det är så vi lär oss.

För även om jag har en anledning till att jag gör på ett visst sätt så att höra någon annans tankar om saken kan ge mig helt nya infallsvinklar.

Till lektionen vi hade i onsdags hade jag filmat den övning jag fick i hemläxa efter första lektionen.
Hinner knappt starta första filmen så kommer det feedback från Ewa.
Och sedan fortlöper det ärliga dialoger och hon delar med sig av sin otroliga kunskap.

Vi hamnar alltid in på så mycket mer än bara mig och min häst.
Denna gång pratade vi om att handla i affekt, att det är normaliserat hur man får behandla hästar och t.ex. använda ett spö, hur man ska kunna bjuda in till öppna diskussioner kring heta ämnen och allmänt hur vi människor fungerar och tänker.

Efter att vi sett filmerna och pratat om vad som var bra och vad jag kan förbättra fick jag lite ny hemläxa.
Jag ska tänka på att inte ta ledande tygeltag och utforska vad som krävs för att min stång ska lätta på kedjetrycket.
Även känna av lägen där jag får för stor motreaktion och avbryta det jag gör (t.ex. en piruett) istället för att driva igenom det.

Har redan börjat prova detta och en utvärdering kommer när jag har analyserat det jag gör lite mer.

1 kommentar:

Julia sa...

Hej, jag har precis hittat din blogg och min magkänsla säger mig att din blogg kommer bli en ny favorit! Visst är Ewa fantastisk! Ska bli roligt att läsa om dig och dina hästar och eran resa. Jag är alldeles säker på att ni kommer ha ett helt otroligt år framför er!
Kramar från mig :)