fredag 15 januari 2016

Bitande kyla och en längtan till skogen


Vi har fortfarande väldigt kallt här och temperaturen ligger runt -15 till -20 grader.
Snön ligger som ett fluff ovanpå den blankis som täcker all mark.
Helt sjukt, undra hur många djur som har svårt att hitta mat nu...

Hästarna är dock barfota i sin lilla "nya" hage och det är jätte skönt.

Igår tog jag och Nina en lång härlig promenad med Prickig och Ojiji.
Bilvägen är riktigt bra nu men man vill nog inte göra så mycket annat än att skritta utan brodd.
Prickig var super pigg och jag hängde knappt med i mina stora skoterkängor.

Efter promenaden tog jag en ridtur på Cappe.
Märkte dock att han var lite öm av bootsen fortfarande så det blev bara skritt.
Men det blev en helt underbar tur ändå.
Himlen var becksvart, fulla av stjärnor och månens skärva lyste så starkt.
Cappe var helt mentalt lugn, fulla av visdom och insikter.
Nästan så vi hamnade i ett meditativt tillstånd tillsammans han och jag.
Precis så som jag kunde uppleva det med Nokke, tänkte på det när jag satt där och skrittade fram under stjärnhimlen.
Så häftigt vad Cappe har utvecklats till, min sagoponny.

På kvällen när jag tagit in dem så stod jag och kratsade Prickigs hovar.
Han har på slutet börjat rycka lite med höger bak och jag har misstänkt att han är lite trött/stel där av någon anledning.
Men i min sinnesstämning från ridturen med Cappe blev det så uppenbart.
Prickig gjorde precis så som Nokke alltid gjorde med höger bak.
Jag log åt insikten.

Tittade på Prickig och sa "Jag vet att du finns hos mig av en större anledning än jag kan förstå och jag vet att Nokke finns här med oss. Du behöver inte visa det för mig".
Och vips försvann hans "nya" beteende med höger bak.
Tänk så enkelt det kan vara bara man förstår.
Tänk om jag istället blivit arg på honom för detta, vad tokigt det hade blivit. 

Nu hoppas jag att pojkarna blir oömma i sina karleder fort och att vi kan komma igång med ridningen.
Efter den avverkning vi gjorde i skogen i sommres har vi fått en ny väg som är helt perfekt att rida i.
Längtar så mycket efter den nu!
Bara isen försvinner så ska jag och pojkarna dit.

På lördag ska jag till Bräcke och på söndag har jag min första lektion med Ewa.
Längtar jätte mycket, berättar mer sedan.

Ha en trevlig helg.

Inga kommentarer: