söndag 8 maj 2016

Såsom i himlen


Igår var det äntligen dags för årets första och ända kurs för Birgitta Järnåker här i Sundsvall.
Som jag längtat!
Jag visste redan när jag anmälde mig att denna kurs var för mig och Prickig!
Det var hans tur och vi skulle få ut så mycket av att ett par extra ögon tittade på oss och att någon med samma syn på detta med "ridning" kom med råd och tips.

I veckor hade vi förberett oss och när det väl blev lördag gick allt så lätt.
Han är så självklar, han är så världsvan, han är mer än vi någonsin kan förstå min fina Pilgrim.


Kursen var på vackra Lögdö bruk och solen sken och det blev en riktig försommardag med över 20 graders värme.

Jag och Prickig var först ut och han var verkligen som en dröm!
Första passet fick vi många bra övningar och vi red i skritt och trav.
Jag och Prickig har ju endast galopperat rakt fram ute innan, vi har aldrig ridit på en ridbana och vi har aldrig gjort galoppfattningar på riktigt förut.

Så när det blev dags för pass 2 kom jag och Birgitta fram till att vi kanske skulle titta lite på fattningarna.
Efter en långsida i "ökad" trav med en jäkla påskjut fattade Prickig vad jag ville och han tog så himla fina fattningar både åt vänster och höger.
Notera att vi ALDRIG galopperat i höger galopp innan och han bara tog den!

Det är verkligen lätt när det är rätt.
Han höll galoppen fint även genom kortsidorna, helt otroligt.
Denna häst är verkligen en dröm, en dröm som är sann!


Birgitta tyckte att Prickig var jätte fin och hade en bra ridhäst modell.
Hon till och med kallade honom för ett skolboksexemplar.
Fin halsansättning, överlinje och att han satt bakbenen bra inunder sig.
Att hans rygg ofta bjöd in mig till att sitta på honom och att han såg ut som en Fredriksborgare.
Hon sa dessutom att han hade ett bra påskjut.

Många fina lovord och jag känner mig så stolt och ödmjuk över att få dela min resa med denna otroliga individ.

Här nedan kommer en massa bilder från kursen.
Det finns även filmer men de kommer senare.
De bilder där jag rider med turkos tröja är från första ridpasset och de med vit tröja från det andra ridpasset.
Notera även mitt för dagen nya schabrak, made by myself! *ler* *stolt*

Det var även otroligt härlig under andra ridpasset att känna hur Prickig verkligen tog form när vi hittade lite mer samling och han blev så otroligt fin!
Vi gjorde ett jätte kliv framåt i vår utveckling och nu är vi så fyllda med inspiration och nya idéer att jag knappt kommer kunna bärga mig.

(Lite mer om de övningar vi gjorde under kursen och filmer kommer i egna inlägg.)