torsdag 11 juni 2015

Vår resa - film


Har försökt sammanställa min och Cappes resa i en film.
Tyvärr har jag dock väldigt lite filmat men har klippt ihop det jag har.

Har fokuserat på ren skritt och trav utan att vi gör något konstigt eller avancerat, tänkte att det blir lättast att jämföra så.

Vår resa har verkligen varit tuff.
Visst visade Cappe väldigt snabbt att han hade talang och vi kunde börja nosa på saker jag aldrig trodde vi skulle göra, samtidigt var grunden långt ifrån klar och den har tagit oss 3år att bygga.

Har alltid sagt att han är min ferrari och att jag måste lära mig köra honom, tror jag kommit en bit på vägen nu. Men det har verkligen inte varit lätt.
Han är den svåraste häst jag ridit samtidigt som han är den som har lättast för sig.
Men att i hela sitt ridna liv ha haft ont i munnen, snedbelastat, lärt sig gå emot bett och förhållningar gör att man har ett rätt knepigt läge att börja i.
Lägg på det att han är överambitiös, rastlös och väldigt pigg. Så man hade ungefär 5-10min på sig under varje passa att träna grunder. Sedan börjar han hitta på eget.

Han har tränat mitt tålamod, min känsla och satt alla mina teoretiska kunskaper på prov. Men han har även fått mig att växa.
När jag köpte Cappe trodde veterinären vid upptäckten av tanden att han aldrig skulle kunna gå "normal". Att han alltid skulle felbelasta och vrida på huvudet eftersom han gått så hela sitt liv.
Så det är med stolthet nu jag kan säga att han faktiskt är en helt normal häst.
Visst är linjeringen fortfarande mindre lätt till höger, men säg den häst som är helt lika i båda varv. Det som uppstår nu är en helt normal ojämnhet som vi också kommer komma till rätta med.

Nu kan vi rida fokuserat i ett helt pass och Cappe har funnit ett inre lugn.
Det är det som är så fantastiskt med denna träning, hästarna utvecklas även mentalt.

Nä nu ska jag sluta babbla så ni kan titta på filmen, men för att underlätta för er så kan ni titta efter följande:
  • Ojämnhet i rörelsemönstret fram
  • Om han vrider nosen åt något håll
  • Huvudets placering
  • Halsens placering och lyft 
  • Användandet av bakbenen (steglängd, vinkel, muskelaktivitet, vart bakhoven landar under kroppen)
  • Ansiktsuttryck
  • Reaktion på förhållningar
  • Munnen
  • Avspändhet
  • Utstrålning
Lämna gärna en kommentar, är roligt att höra vad ni ser.

1 kommentar:

Aramis sa...

Men,vilken fantastisk dokumentation! Tänk när du är gammal och grå och kan sitta och titta på detta!
Inspirerande att se! Och otroligt rörande!