onsdag 3 juni 2015

Terre á Terre


Jag har börjat lägga lite fokus på terre á terren nu med Cappe.
Fick hjälpgivningen förklarad för mig av Birgitta på kursen i maj och har nu experimenterat lite. 
Känner att jag behöver en hjälp för detta så jag får en av- och påknapp. 

För er som inte vet vad en terre á terre är så är det en sorts galopp men det kan även vara levader i serier. Hästen rör sig med både fram- och bakben parallellt, alltså rörelsemönstret blir jämfota framåt. Hästen ska vara rak i kroppen och ur terre à terren kan hästen bokstavligt talat göra allt, det vill säga röra sig i alla riktningar och göra alla skolor.
En dröm jag har är att rida "korset" i terre á terre (se filmen nedanför, 3min in i klippet kommer den bästa terre á terre jag sett). 
Givetvis har alla hästar olika lätt för sig att utföra terre á terre. Vissa erbjuder sig att utföra denna övning frivilligt medan andra hästar måste lära sig den mer mödosamt. Cappe, som ni säkert förstått, erbjuder den själv.

Longerade Cappe i måndags och jobbade med detta från backen, försökte höja kravet och be om fler steg. Till min förvåning funkade det super!
Cappe vill så gärna göra rätt och när han väl förstår göra han mer än gärna saker även om de är jätte jobbiga.

Satt sedan upp och red och testade lite och även där gick det riktigt bra.
Jag får dock passa mig för om jag gör hjälpen för kraftigt blir det bocksprång framåt *fniss*.
Det som är minst lätt är att efter detta få honom att inte lägga in terre á terre i allt annat jag ber om.
Han gör det endast för att han känner sig duktig och vill göra det som är svårast för det borde ge han mest morötter *smila*.
Och visst jag erkänner att jag gärna belönar hans försök, så som jag alltid gjort på Nokke men har kommit fram till att jag måste vara mer försiktig på Cappe. Han är så smart, så en belöning = han har lärt sig övningen.

Så fokus i förrgår låg i att renodla hjälperna och börja befästa hjälpen för terre á terre och på så sätt hitta av- och påknappen
Gick faktiskt över förväntan.

Han lär mig så mycket denna ponny, från att ha ridit på enbart känsla måste jag nu plocka isär allt, analysera och lägga ihop känslan med teori och medvetna val.
Något som jag märker ger mig otroligt mycket och utvecklar mig som ryttare.

Ska bli spännande att se hur lång tid detta kommer ta, allt är helt upp till mig.
Men nu tycker jag ni ska titta på filmen och njuta av det ni ser vid 3min!



Inga kommentarer: