torsdag 28 januari 2021

På gång


Som jag nämnde igår så hade jag lektion med Ewa på kvällen.
Red Lilja igen och det gick riktigt bra. Vi fortsatte där vi slutade och plockade även upp lite mer mot samlingen utan att minska ramen. Vi la även in lite fattningar vilket ger Lilja en sådan fin resning och ett extra energipåslag som är så härligt.
Skotaren körde timmer bredvid ridbanan igår men denna gång var Lilja som vanligt och brydde sig inte alls. Så jag tänker att det som hände förra tisdagen berodde på att något mer hänt under dagen eller dagen innan.

Nästa vecka är planen att göra "samma" arbete med Pilgrim. Samma är ju egentligen ett väldigt dåligt ord, det är aldrig samma mellan två olika individer. Men samma koncept skulle jag kanske kunna säga istället. Krumelurer, ge, större ram och fokus på handen.
 


Just nu håller Tomas och en VVS-kille på att dra vatten från stallet ut till korna.
Fatta, snart har de vatten dygnet runt utan att jag behöver fylla på.
Det blir en Thermobar med flottör och jag hoppas de kommer älska den lika mycket som jag kommer.
Förstå hur mycket tid jag kommer få över! För herre min je vad korna kan dricka. Överdriver inte om jag bär 120l vatten om dagen till de två...
Så vad ska jag göra med all tid jag nu kommer få över..? *skrattar*
Har ju såklart några förslag: en till häst, en hundvalp eller 3 grisar. Men mina idéer har inte fått något gehör än.... Förstår inte varför... *ler*


Sedan har jag börjat titta på en Infraröd värmelampa att ha i stallet och värma upp musklerna på hästarna före och efter träning. Har hittat en riktigt bra modell, men det krävdes en hel del sökandes och forskandes innan jag fann den.
Nu tänker ni säkert, varför i hela världen har du börjat fundera på detta!? Men jag kan säga att många tankar har väckts efter att jag köpte mig själv en värmefilt.
Den upplevelsen i kroppen, att få bli riktigt varm har gett mig nya dimensioner till saker och ting. Har nog inte förstått innan vad det innebär att vara riktigt varm.
Klart mina hästar har täcke när det behövs, mitt stall är uppvärmt och de får yllefiltar innan och efter träning och ländtäcken de dar det behövs.
Men att bli riktigt varm, hela vägen in, det är något annat.
Vet också att många tänker att hästar inte behöver täcken ens, att det inte är naturligt för dem, men det är inte naturligt att bli riden heller. Och jag och mina hästar, vi tränar tillsammans och då blir vissa saker viktiga.
Så jag tror att jag ska testa detta och se om jag upplever någon skillnad och se vad mina hästar berättar.
Finns såklart dyra solarier att köpa till häst med IR-lampor i men jag tror att detta kommer funka nästan lika bra.
Får se om jag ror detta i land, återstår att se.

Har du provat värmelampa/solarium till din häst?

Inga kommentarer: