onsdag 27 januari 2021

Att ge

Igår var det tisdag och det betyder Ewa-dag.
Jag red Lilja och vi fortsatte det arbete vi påbörjade förra veckan med att rida med en större ram och att ge takt istället för att ta.
Det där med att ge och ta är en inställning vi behöver fundera över, den reflekteras i allt vi gör med hästen, inte bara i ridningen utan i exakt allt.
Att vi ger hästen något för att kunna få något tillbaka, i kontrast till att vi förväntar oss att få och bara tar och tar.
Att det är lätt att tappa bort hästen, dess vilja och vad som är viktigt för den. Att det är lätt att säga saker som "det får hästen faktiskt finnas sig i, för jag vill ..."

Igår arbetade vi vidare med krumelurerna och takten i traven genom att ge, att korta steget och öka samlingen genom att ge och att byta formgivning genom att ge. Och wow så fint det gick!
Hittade verkligen mitt och Liljas nya grundläge och känslan av att hon kom till handen.
Lilja är verkligen den bästa läraren för hon är så tydlig när jag gör rätt eller fel. Pilgrim som så gärna vill vara till lags och göra sitt bästa, kan ibland maskera mina misstag så att jag inte märker dem. För det är inte alltid lätt att känna när det blir "fel" om hästen signalerar att det är bra. Men det gör inte Lilja och det är jag henne ovärderligt tacksam för.

Ikväll har jag en till lektion och ser verkligen fram emot den!
De avverkar en hel del skog på berget ovanför oss nu och vägen de kör ned timret på passerar min ridbana (som ligger i skogen precis ovanför själva gården). Så jag håller tummarna att det inte är full rulle där när jag ska rida lektionen. Det har ju en tendens att arbeta dygnet runt dessa skogsavverkare. *ler* Men igår var det lugnt så jag hoppas att det är det ikväll också.

Inga kommentarer: