tisdag 6 november 2018

Borttappade kotor


Jag har ju nämnt att Pilgrim känts lite trött på slutet, både mentalt och kroppsligt.
Det är ju inte så konstigt då det hänt väldigt mycket på slutet som påverkat honom.
Två hästar har åkt till himlen och han har tagit enorma kliv i sin utbildning.
Allt detta har givetvis lämnat spår.

Jag är helt övertygad att man med rätt utbildning och träning med sina hästar inte behöver behandla dem på något sätt men jag vet också att jag inte riktigt är där än.
Så vilken tur att det då finns professionell hjälp att tillgå.

Att låta någon behandla mina hästar är alltid lite jobbigt.
Jag gillar inte att andra som jag inte känner rör mina hästar.
Det kanske låter märkligt men jag anser inte att alla har rätten att t.ex. klappa mina hästar för att de känner för det.
Hästen är inte alls egendom och man kan inte bara ta sig rätten att gå fram och klappa en häst.
Något som det faktiskt pratas för lite om. 

Nästa sak som är än mer jobbigt är att människor ofta applicerar sitt eget hästtänk på andras hästar.
Har ett skräckscenario som en elev till mig berättade.
Hon har tyvärr flyttat från Norrland och bor nu i södra Sverige.
I jakten på en ny tränare kom hon till en tränare som slog hennes häst för att den kliade sitt huvud mot benet.
När eleven ifrågasatte sa instruktören "de får inte göra så"
Hon svarade "men han får det för mig". 

Kan ni förstå att instruktören ansåg det som en självklarhet och rättighet att slå elevens häst för ett beteende som hen ansåg som fel.
Därför tycker jag också ibland att det är jobbigt att hålla i eller leda andras hästar, jag vill inte själv hamna i en sådan situation.

Så därför är det alltid lite nervöst att ta ut någon ny som ska göra nått med mina hästar.
Men nu behövdes det verkligen och jag säger bara WOW!
Jag är nöjd och lycklig bortom alla förväntningar.

Så i fredags var det äntligen dags för Pilgrims behandling.
Kvinnan jag valt att ta ut heter Jossan och har ett företag som heter Multihorse.
Jag har hört så mycket gott om henne och hon var verkligen otrolig.
Lugn, saklig och otroligt fin med hästarna, dessutom hade hon en enorm kunskap.
Jag anser mig själv vara rätt påläst och att träffa någon som kan ännu mer men med samma tänk var väldigt givande. 

Pilgrim har en tendens att bli lite vänster banan utifrån hur han ser ut i sin kropp.
Men Jossan var den första som vekligen kunnat hitta en del av orsaken till detta.
Bland annat är hans 5:e och 6:e ländkota något lägre än övriga kotor och detta skapar så klart en masa spänningar i hans kropp.
Jossan visade mig hur jag ska göra för att "hämta upp" dessa kotor och vi fick några övningar som vi ska göra innan varje träningspass.

Redan dagen efter kunde jag se en enorm skillnad på Pilgrim.
Hela hans rygg så annorlunda ut.
Den var fylligare och rundare och en mycket mer harmonisk överlinje från bröstkotorna och bakåt.
Wow!
Försökte ta en bild i hagen men det var inte så lätt när mina hästar hellre vill vara i linsen än framför den *fniss*
Men man ser ändå hur rund och fin han ser ut.
Ikväll ska jag rida honom första gången sedan behandlingen ska bli så spännande.
Lämnar en rapport sedan så ni får veta hur det kändes.



Inga kommentarer: