onsdag 1 augusti 2018

Renovering 2.0


Nu händer det grejer i stallet.
Det är ju så när man har en stor gård att man får prioritera vart man lägger sin tid och därför har vi inte gjort så mycket i stallet på ett tag men nu är vi igång igen.
Tanken är att bygga en varmbonad sadelkammare som håller 15-18 grader på vintern.
Men det första vi gör är att byta ut de fula väggarna som idag har plywood på sig och ersätta dem med liggande grå träpanel. 


Vi har köpt hem allt virke och jag har spenderat otalig timmar att måla dem i skuggan bakom huset.
Ni alla vet ju att sommaren varit och är grymt varm så att hitta tillfällen att måla har inte varit lätt men nu är alla plankor till väggarna klara och jag har gett mig in på högen med plankor till innertaket.
En liten nätt hög på 100 plank.

Sedan är tanken att vi ska sätta upp två nya väggar i stallet och vips så har jag min efterlängtade sadelkammare.
Där inne ska sadlar, träns, ridstövlar och hjälmar bo.
Kommer bli så himla fint! 
Väggarna i sadelkammaren kommer också bli liggande grå träpanel utom en vägg som kommer få tapeten som är på bilden ovan.
En av mina vänner har den i sin dotters rum och när jag såg den i verkligheten klickade jag hem den från nätet redan dagen efter.
Den är så fina att jag dör!
I taket i sadelkammaren kommer det bli en kristallkrona, vet att jag visat den och tapeten innan men jag bara måste visa dem igen!
Lampan är gjord för att vara i ett badrum, och det gör det att den har samma klassning gällande fukt och damm som krävs i ett stall, så det blir helt perfekt.
Plus att man kan har en 100W lampa i den om man behöver ljuset (då sadelkammaren inte kommer ha något fönster.

Temat i stallet är som ni nog sett rosa och grått så nu har jag även köpt nya sadelhängare, i rosa.
Ville byta ut dem jag redan hade, då modellen jag har inte är så bra för sadlarna, så nu blir det en enkel modellen med bara en pinne som är mycket bättre för sadeln. 


Sedan när jag i veckan var på Clas Ohlson hade de fått in perfekta lådor till min sadelkammare, så jag köpte 3st.
Tanken är att man i dessa ska kunna ha vantar och mössor.
Älskar den lilla tofsen i grått framtill. 


Och idag köpte jag ett nytt medicinskåp på Lidl.
Skåpet jag har idag är grönt och gammalt. Det har funkat superbra men nu när allt blir nytt och fint så kunde jag inte motstå detta när jag såg det.
Det har dessutom säkerhetsglas i dörren så ingen häst kan göra sig illa på ev glassplitter. 

Herregud, detta blev ett helt inlägg med bara shopping *skrattar*
Men jag handlar väldigt sällan prylar men när jag väl gör det så går jag all in.
Har drömt om att byta ut de fula väggarna i stallet så länge och få en varm sadelkammare och nu när det äntligen händer så är jag så exalterad. 

Nä nu ska jag ut och sätta lite mer träpanel.
Ha en skön onsdag, för det ska jag ha!


Inga kommentarer: