tisdag 31 juli 2018

Krisåret 2018

Vackert landskap, men platta hösträngar...
Denna sommar....
Ja denna vinter också för den delen...
Två extrema årstider efter varandra.
Tänker på alla människor som bor i stan, som inte har djur, jag tror helt ärligt att de inte förstår hur pass illa det verkligen är.
Jag lyssnar på poddar i mobilen medan jag målar bräder, dessa influensers som bor i Stockholm försöker förmedla läget i landet och de pratar om saker de inte har en blekaste aning om.
Det gör mig både arg och ledsen.
För situationen i vårt land är verkligen allvarlig för många och höra folk uttala sig klantigt och plumpt och att bagatellisera det hela känns inte okej på någon punkt.

Vi inledde semestern med höskörd.
Lägdorna gav i år ca 40% utav vad de brukar ge totalt, fatta endast ynka 40%.
När höet var strängat var strängarna helt platt.
Det såg så hemskt ut att man ville gråta.
Men 40% av total mängd är precis vad jag klara alla hästar på om vi verkligen ransonerade och inräknat att jag har 4 ton kvar sedan förra sommarens skörd.
Men den marginalen kännas bra i magen.


Bästa gänget som alla hjälpte till i dagarna två med att få in höet i ladan

Så för att känna lugn inför vintern fick jag hjälp av världens bästa granne att rundbala halva betet.
Jag har ju betydligt mer bete än vad jag behöver till hästarna men det känns alltid bra att släppa dem så, då kan de gå och äta ända in till november utan att det blir söndertrampat och utan att behöva stödfodra.


Med betet balat så har jag nu totalt 27 rundbalar till mina 2 kor och även extra reserv mat till hästarna.
Det känns otroligt bra.
Om det skulle vara så att jag märker i vår att jag får balar över så kommer det säkert vara någon som behöver dem.


Så jag har mitt foder säkrat inför vintern och behöver inte säga upp några stallplatser.
Jag behöver inte heller vara orolig för att inte kunna ha kvar mina kor på grund av foderbrist.
Dessutom har jag bunkrat på med lucernpellets, tänker att detta väder nog kommer göra så det blir brist även på dem i vinter och vill man ev. ge lite mindre hö så behöver man kunna öka på med lucern.
Ska köpa en omgång till så jag verkligen har så jag klarar mig hela vintern.

Jag hoppas att alla mina läsare har sitt foder säkrat inför vintern, det har verkligen varit ett kämpigt år i år.
Det har kommit lite regn här nu och jag hoppas det räcker för att de bönder som har möjlighet ska kunna ta en andra skörd.
Så nu har jag skrivit lite om läget, kände att jag behövde göra det.
Nästa inlägg blir om nått av allt det roliga jag har gjort i sommar!

1 kommentar:

Johanna sa...

Ja det är verkligen ett katastrofår....och nä människor i stan har ingen aning om hur hårt torkan slagit!!!