måndag 20 augusti 2018

Det här med skolning

Skolad häst vs Oskolad häst
För ett par veckor sedan red vi upp på berget och på toppen av berget, innan man rider in i skogen, finns en kort och rätt brant backe med djup sand.
Ett underlag som är rätt krävande för hästarna men sjukt roligt att galoppera i.
Sist vi galopperade där red jag Cappe och Steffi red bakom på Lilja.
Hon sa något som blev väldigt målande "Cappe går liksom ovanpå sanden".

Och precis så är det.
Om jag jämför Cappe och Pilgrim så är det en rätt stor skillnad att rida dem i den backen.
Cappe flyter ovanpå och Pilgrim skottar ned sig och får ta i för kung och fosterland.
Varför?
Jo Cappe kontrollerar sin kraft efter underlaget och Pilgrim har inte riktigt lärt sig det än.
Cappe kan alltså bestämma med hur mycket kraft han ska trycka ifrån marken med sina ben och sedan bromsa dem innan de landar på underlaget igen.
Det vet nog alla som sprungit på en sandstrand att om man tar i för mycket sjunker fötterna för långt ned i sanden och det blir svårt att springa.
Desto mer du tar i, ju svårare blir det.

Pilgrim har gjort en enorm resa och har utvecklats så sjukt mycket på slutet, hans skolning är i full gång men än är det mycket kvar.
Se bara på bilden ovan som är från när han kom till mig för tre år sedan.
Han och Ojiji är i precis samma rörelse men med helt olika hållning och överlinje.
Ojiji skolad, Pilgrim unghäst.

Jag märker dock att det finns en del kvar att jobba på med Pilgrim och då främst i samlingen på ridbanan.
Där har vi det lite klurigt med att reglera mängden samling, det blir liksom gärna allt eller inget.
Av precis samma anledning skottar han ned sig i sanden i backen på berget, han tar i allt han har och det blir tungt.
Att kunna kontrollera sin kraft kräver träning. 
Men tänk att jag med fortsatt skolning kan ge han insikten över sin kropp och att han på så vis kommer lära sig kontrollera sin kraft och påskjut så han, precis som Cappe, kan glida upp för sandbacken.
Den tanken blir så tydlig och visar verkligen att vår skolning av hästen även är till nytta för hästen som häst.
För det är något jag tycker är viktigt, när jag och mina hästar gör saker tillsammans, så är det varför vi gör något och vad det kommer ge OSS.

1 kommentar:

Johanna H sa...

Det där är så intressant, ungefär som arbetshästen under körning som väljer hur mycket kraft som ska läggas i selen och hur mycket tyngd som behöver läggas i backen för att orka dra lasset. Hästen som går över myren eller den tunnare isen...