tisdag 14 november 2017

Sitt still i sadeln, eller..?

Amazonas Augusta
I söndags kom Pia från PtB Sadelmakeri hem till mig och vi testade en hel massa sadlar och jag red i fyra av dem.
Jag har ju en hel hög med sadlar hemma just nu och jag var väldigt intresserad av hur de låg på mina hästar. 
Det var jätte intressant och jag kunde verkligen finna för- och nackdelar med alla sadlarna.

Först red jag i Augustan, den sadel jag hitintills gillat mest av de jag provat.
Dock höll Pia med mig om att just denna var lite för trång för Pilgrim, han är verkligen en grov häst.
Eller han har blivit väldigt grov.
Men man skulle kunna byta framvalv på den och göra den större.

Augustan hjälper verkligen ryttaren med sitsen, allt känns väldigt enkelt i den och ändå blir jag inte låst.
Jag kan glida i sadeln men ändå behålla positionen i kroppen.
Dock hamnar jag lite till vänster, men ska prova den utan skodda ridbyxor, men mer om det kommer längre ned.

Prickig gillar i alla fall Augustan och rör sig bra och kraftfullt.

Amazonas Ecuyer
Efter Augustan red jag i den gamla modellen av Ecuyer.
Ända sedan jag red i en sådan sadel för första gången hos Ewa på hennes Frost så har jag velat ha den.
Jag gillar verkligen hårdheten i själva sätet och tydligheten den ger till nervsystemet.
Denna sadel kräver dock lite mer av ryttaren, man måste hålla ihop sig lite till men det är nyttigt om man klarar av det.
Den är nyttigt svår skulle man kunna säga och jag vill rida utifrån mitt nervsystem och det kan jag i denna sadel.

Pilgrim får full rörlighet i denna sadel, rätt häftigt att se.
Det är väldigt viktigt, att hästen kan röra sig fritt och jag har märkt vikten av att jag inte får bli låst i sadeln.
När jag är låst i sadeln måste Pilgrim begränsa sig och det blir inte bra.
Han måste kunna flytta på mig när han behöver för att kunna våga röra sig fritt.
PtB Sadelmakeri
Sadel nummer tre ut i testningen var en sadel Pia gjort.
För den som är nyfiken så har den en stålförstärkt polyetenbom och är i Tärnsjöläder.
Denna sadel är väldigt fin.
Hårt säte som ger tydliga signaler, lagom smal och jag upplever att jag sitter rätt still i den. 
Men kanske lite för still, att jag fastnar lite.
När jag tittade närmre såg jag tydligt att Pilgrim begränsade sig i denna sadel, men då var den lite trång åt honom också och jag fastnade lite i sätet.
Men det skulle man ju kunna göra annorlunda om man lät göra en egen sadel.

Igår kväll red jag i denna sadel igen och då i mysisbyxor och vilken upptäckt jag gjorde. 
Jag och Ewa har pratat lite om vikten att kunna glida i sadeln och hur helskodda ridbyxor kan ställa till det men det jag upptäckte igår var att i en bra sadel och i mysisbyxor så kunde jag helt plötsligt trampa ner ordentligt i höger stigbygel.
Tjoho, vilken känsla!
Det måsta jag testa ikväll igen men då i Augustan och se om det blir samma.


Ramik Saddlery
Sista sadeln ut som jag red i var en sadel tillverkad av Ramik Saddlery, samma tillverkar som gjort bommen i sadeln innan.
Första känslan när jag satt upp var, oj.
Så olika från övriga sadlar, den kändes liksom stor och klumpig.
När jag började rida i den så var den ändå rätt bra.
Men den är inte alls vad jag letar efter men kan tänka mig att någon annan skulle kunna gilla den för den gav en skön känsla och min höft kändes riktigt bra i den.

Pia filmade alla fyra ridpass och jag och Ewa tittade på filmen ikväll.
Ewa tyckte att det hänt massor med Pilgrim, det blev jag jätte glad att höra för jag känner ju vilken otroligt stor skillnad det är på honom.

Det var så nyttigt att få Ewas input och hennes upplevelse av de olika sadlarna.
Hon visade tydligt på det jag känt lite grann om att han begränsade sig i de två sista sadlarna.
Vikten av att kunna glida/röra sig i sadeln och hur Pilgrim svarade på det.
Just det är ju problemet med min egen sadel på Pilgrim, han kan inte flytta på mig, medan det på Cappe inte är något problem alls med den saken.

Jag är så himla glad att jag har Ewa att bolla tankar och funderingar med.
Så sadeljakten fortsätter, vad som händer får framtiden utvisa men en ny sadel till Åilgrim kommer det bli.

Det finns en film från när jag rider de olika sadlarna, skulle ni vara intresserade av att se den?  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättegärna!
Är flitig följare av din blogg!
Hälsningar Irene

stjarnasresa sa...

Absolut ja! Kram steffi