lördag 4 november 2017

Kroppsmedveten


Alltså hur söt kan man vara!? 
I morse red jag och Pilgrim lektion med Ewa. 
Vi gick igenom sadeln och sittandet. 
Började med att känna igenom Pilgrims rygg i stallet och förstå sadelns inverkan och hur tornutskott, ryggmuskler och senor interagerar. 
Väldigt intressant. 
Pilgrim har en otroligt bred rygg med mycket muskler. 
Han känns verkligen kraftfull även om hans länd är lite svag. 
Men det har hänt massor där på slutet och det är redan stor skillnad. 

Sedan gick vi ut till ridbanan och satt upp. 
Intressant att prata bommens uppbyggnad och hur olika positioner i sadeln ger olika tryck på hästens rygg och hur trycket i stigbyglarna påverkar bommen. 

Vi gick igenom olika sittställningar och vikten av att kunna sitta helt still i sadeln och konsekvenserna av att inte göra det.  

En jätte bra lektion. 
Igår kväll red jag Pilgrim på banan bettlöst och barbacka, det som brukar gå bäst (barbacka alltså). 
Men sedan vi provat de nya sadlarna visade han tydligt för mig att barbacka inte är lättast längre. 
Jätte häftig känsla, hans tydliga kommunikation och min känsla att uppfatta nyanserna. 
Känner så himla mycket nytt i både honom och mig. 
Jag vet att det är dags för en ny sadel nu, får se vad det blir. 

Vet vad jag drömmer om, men allt är en kostnadsfråga. 
Har en trisslott i plånboken, tänk om den är en sadel! Fast jag har ju redan sagt att den är mitt ridhus *fniss* 
Men med lite tur kanske den är båda. 


2 kommentarer:

Sanna sa...

Åh vad härligt, låter vädigt lärorikt! Jag håller tummarna för att det är både en sadel och ett ridhus som ligger i plånboken. ;)

Johanna sa...

Det där med sitsen är så intressant, jag har på sistone reagerat på att ryttare som "vill rida för sitsen" åker runt som stormande skepp på hav i sadeln och puttar hästen än hit och än dit med sittbenen så hästen hamnar ur balans....det är ju inte riktigt det som är meningen...sitsen ska vara mjuk, följsam, stilla men ändå aktiv och stöttande....

Men hur påpekar man det på ett fint, konstruktivt sätt? Deras intention är ju ändå god, de vill rida med sitsen istället för skänkel och hand...