onsdag 9 augusti 2017

Vad gjorde du på din semester?

Semesterns Att-göra-lista, inte helt klar men nästan
Ja nu när semestern är slut så kommer frågan, jaha vad har du gjort på din semester då?
Mitt svar är som alltid; jobbat *ler*
Många kanske tycker det är synd att vi jobbar hela semestern, att vi är "duktiga" och att vi borde unna oss att vara lite lediga också.
Men faktum är att jag älskar att arbeta hemma på gården.
Att få gör klart saker och bit för bit förverkliga sin dröm. 

Denna semester har vi hunnit så sjukt mycket!
Och då har vi faktiskt vilat lite också, men inte så mycket *ler*
Det största projektet kommer jag inte visa i detta inlägg, det kommer få ett eget om ett par veckor *blink* 

Vi inledde semestern med att skriva en lång Att-göra-lista.
Jag älskar listor eller jag älskar att stryka saker från listor är nog mer rätt.
Att ta upp pennan och dra ett sträck över något man gjort är så tillfredsställande och det blir lättare att hålla fokus.
Det som jag dock inte hunnit klart med än är att skrapa alla räcken och måla om dem.
Herre gud det har ju regnat nästan varje dag och det går inte så bra att skrapa bort färg på trä som är blött.
Men mamma och pappa kom ut en dag när det var sol och vi han nästan skrapa hela altanens räcke (60kvm).
Så nu hoppas jag på lite fina kvällar och helger så jag hinner klart med altanen innan det blir för kallt.


Livet på landet är inte alltid så enkelt när man varken har traktor eller fyrhjuling så då får man ta vad man haver.
En vagn plus en gräsklippare blir en perfekt hjälpreda när man kör runt saker på gården eller som här ovan gallrar lite i skogen.
Vi har röjt så mycket sly runt gården i sommar och det är så himla fint nu.
Det är enkelt att röja, det jobbiga är att frakta bort riset och träden sedan.
Men det är betydligt lättare med en vagn än att dra allt för hand.


Grillplatsen har äntligen fått de sista detaljerna på plats.
Vi byggde den i höstas och bara att ställa i ordning marken där den står tog ett par veckor.
Nu har den fått en rabatt, gardiner, en grillring och inkopplad el.
Återstår gör att sätta upp ljusslingan i "taket". 


12 gardiner sydde jag till grillplatsen, det krävdes både energidryck och choklad för att ta sig igenom den högen samt ett antal poddar med Sommar i P1.
Men oj så bra det blev!
Jätte nöjd!
Det kommer komma en bild från premiärgrillningen sedan, det kommer ni inte undan.



En rolig liten detalj jag pysslat med i sommar är ""nummerpinnen" som jag kallar den.
Jag målade en 95x95 stolpe som jag sedan satt vårt husnummer på och en konsol för en blomma.
Den saknar en vit stolphatt dock men den är beställd så vi väntar på den.
Sedan slog vi ned den i en stolpsko vid vägen så att den syns därifrån.
Blev i mitt tycker super snyggt!
Gillar den lilla ugglan, tänker på Emma varje gång jag ser den. 

Vi har även gjort klart garaget invändigt i sommar efter att färgen i taket flagnade i vinter *gaaahhh*
Visade sig vara fabrikationsfel på färgen, så vi blev tvungna att skrapa hela taket, måla med en specialfärg, spackla hela taket två varv och sedan måla det igen med en takfärg som det förhoppningsvis inte är fel på.
Så många timmar på att göra om något som man redan gjort en gång men så kan det vara ibland.

Sedan har vi så klart gjort typ tusen saker till men ska inte trötta ut er med allt det också.
Men det kommer ett par inlägg till med de projekt som förtjänar egna inlägg *blink*
Ett av dem är helt fantastiskt och så efterlängtat!
Men det får ni se snart.

Inga kommentarer: