torsdag 17 augusti 2017

Rider vi våra hästar för lite?

Lilja efter en springtur med Husse, bästa motionen.
Jag får sällskap och hästarna tycker det är så roligt att springa med en människa bredvid sig.
Tror att det är viktigt att prata om, hur mycket tid vi ger våra hästar.
Jag har tänkt mycket på det nu när jag har 3st, hur ska jag hinna med det?
Därför är jag så lycklig som har Stephanie nu som hjälper mig ett par dagar i vecka i stallet.
Då vet jag att jag åtminstone dessa dagar har ridsällskap för en längre ridtur. 

Sedan har jag ju Janet hos mig hela sommaren, oj vad vi har ridet!
Vilken lycka!
Önskar hon stannade för alltid. 

Och Emma, Katarinas och Maxines nya medryttare.
Ja ni hör ju, vi är ett helt gäng i stallet nu och det hjälper faktiskt.
Hjälper att bekämpa latmasken *skrattar*
För jag tror att det är just det vi behöver göra.
Blev så tydligt under en lektion med Ewa för ett par veckor sedan. 

För hur kommer det sig att vi rider så lite? 
Varför är så många hästar otränade och lite överviktiga?

Jag har funderat lite på det här och det kallas väl helt enkelt livet, livet kom emellan.
Men jag har bestämt mig för att tänka på ett annat sätt.
Allt handlar om prioriteringar och vad som är viktigt och hästarna och deras välbefinnande är viktigt för mig.

Idag är det så lätt att man ska göra så mycket, har många bollar i luften och som människa räcker man helt enkelt inte till till allt man vill göra.
Min "Jag vill göra" lista är super lång.
För att hinna med allt skulle jag behöva vara lyxhustru.
Man klämmer in för mycket saker för att de är roliga och sedan blir ingen av dem ordentligt gjorda och den stackars människan blir utbränd.

Därför tror jag att man måste välja, allt handlar om val.
Jag brukar säga att man har två måsten i livet; man måste välja och man måste dö.
Jag väljer mina hästar först.

Tänker att det kan vara viktigt att prata om det här.
Mitt inlägg handlar inte om att någon ska känna sig dålig pga sin val.
Alla har rätten till att göra sina egna val oavsett vad det gäller och ingen får ta ifrån oss den rätten.
Men av någon anledning gör vi de flesta av våra val utifrån att vi tror att det är något som förväntas av oss.
Hur många val är våra egna och hur många val gör vi utifrån andras uppfattning om oss?
Vad ger oss rätten att tycka att vi kan bestämma över andra människors val?
Varför lägger vi oss i? 

Tänker på något som inträffade i början av sommaren.
Vi klippte inte vår gräsmatta på säkert 3 veckor, den blev låååång.
Tomas valde träning och jag valde hästarna istället för gräsklipparen.
Våra val.
Men oj vad alla hade åsikter.
Inte en endaste människa som besökte oss kunde låta bli att kommentera VÅR gräsmatta.
Varför? 
Inte direkt så att vår gräsmatta skadar någon annan *ler* 

Men tillbaka till hästarna.
Tror det är viktigt att vi pratar om och tänker på hästarnas behov av motion och rörelse och hur våra val påverkar detta.
Jag känner mig jätte nöjd med att jag nötte ut Liljas skor och att hovslagaren lite skämtsamt sa att jag ridit så mycket att Lilja fått travhästhovar bak. *skrattar*  
Prickigs hovar var också så pass nötta att han nu får boots fram när vi rider ut för att spara lite på fossingarna.
Jag brukar inte sätta upp mål på samma sätt längre som jag gjorde förut (just av anledningen att de inte ska vara utifrån andras förväntningar) men ett av mina mål för 2017 skall vara just detta, prioritera hästarnas motion och motarbeta min egen latmask. *ler* 

Så fundera lite idag på vilka val du gör, vad de får för konsekvenser och för vem du gör dem.
Jag vet hur jag väljer <3



2 kommentarer:

Sanna sa...

Håller med! Extra viktigt om man har en häst som står mycket på stall, och har små hagar. Tyvärr tycker jag att man ser folk som ganska ofta rider 2-3 gånger i veckan när hästarna inte får utlopp för sin energi på något annat vis.

stjarnasresa sa...

Vilket klokt inlägg *ler* Kram/Steffi