onsdag 16 augusti 2017

Loppisfynd i hästväg


Varje sommar anordnas "Sveriges längsta loppis" här i länet.
Loppisen går utefter Ljungandalsvägen från Stöde till Borgsjö.
Utefter denna väg få alla som vill ha loppis och det finns en hel del gemensamma samlingsställen också.
Vi har besökt denna loppis nu några år och vi handlar alltid massor.
Loppisen växer mer och mer och nu hinner man inte längre igenom hela på en dag.

Detta år gjorde jag 2 hästrelaterade fynd som jag vill visa här i bloggen. 

På en av loppisarna på en gård efter vägen låg det 10st pilar till en pilbåge på ett bord.
Jag pillade på pilarna flera gånger och tänkte på min dröm om en pilbåge att ha till häst.
Jag köpte ganska mycket på den loppisen bl.a. motorsågsbyxor, skoteroverall, gummistövlar med stålhätta och silvertejp. Allt man behöver på en gård *ler*

När vi skulle åka därifrån kände jag bara behovet av att titta på pilarna en gång till, de kallade på mig på något konstigt sätt.
Och vet inte varför men jag frågade mannen som hade loppisen "du har inte en pilbåge till dessa".
Det var nog lite på skämt men han svarade "ja".
Jag skyndade mig att svara "jag vill ha en när jag rider" och trodde att det har han ju inte.
Så när han svarade " jag har en ryttarbåge" höll jag på att svimma.
Frågade försiktigt om den var till salu.
Det syntes att han tvekade rejält, då hör man hans fru från bron "när använde du den senast!?".
Han tittade på mig och gick sedan in i huset och hämtade pilbågen.

Jag blev helt lyrisk och fick köpa bågen med tillhörande pilar med löftet att jag skulle använda dem.
Så nu ska jag bara bygga en tavla, att skjuta pilar i gräsmattan är inte så givande *ler*  


Nästa hästfynd under loppisen var ett par ridbyxor modell militär, årsmodell äldre.
Ni vet sådana där härliga ridbyxor i tjock vadmal med stora höfter och knappar från knäna och ner.
Det sitter verkligen jätte bra och är så sköna.
De har två små hål men de stoppar man lätt eftersom de i är sådan tjock ull.

Skulle försöka ta ett par vettiga bilder av byxorna men det gick inte för Någon hade tagit dem i besittning.
Hon älskade den varma ullen lika mycket som mig.

I vinter ska de invigas, tror mina ben kommer ha det varmt och gott i år. 


Har du fyndat några hästiga saker på loppis i år?

Inga kommentarer: