måndag 10 april 2017

Vilken helg, vårenergi!

Cappe vill hellre kratta med matte än att äta hö, min sötnos.
Nu när våren kommit fylls man verkligen med energi.
Jag har hunnit med så sjukt mycket i helgen och det är så ljust nu på kvällen, nästan fram till klockan 21. 

Efter jobbet på fredagen hämtade jag min systerson E, han skulle sova över hemma hos mig.
Vi hade jätte mysigt, fixade med hästarna, hade pyjamasparty, åt en massa korv och var i skogen och plockade påskris.

Efter att jag lämnat av E hemma hos honom på lördagen fortsatte dagen sedan med årsmöte i ARV.
Jätte bra möte med god middag med likasinnade.
Sedan hem och motionera en halvt galen Prick.
Masa energi som skulle ut så vi tog en promenad efter vägen och sedan longerade jag honom på betet.
Han behöver verkligen få utlopp för all sin energi nu så jag får ta att det blir lite upptrampat på betet.
Men vad är väl 20x30m knöligt när de har 8ha hage *ler*

Sedan renoverade jag lite i hallen och efter det somnade jag i soffan och vaknade lagom till att ta in hästarna för natten vid midnatt.

Ridbanan tinar fram så fint!
Vägen in blev verkligen jätte bra och nu har vi även fått lyktstolpar till belysningen
som ligger och väntar på att bli uppsatta.

Är det inte underbart att kratta när skillnaden blir så här stor!?
Bort med spåren av sand och hö efter vintern.
Söndagen inleddes med att jag gjorde klart allt i stallet. Så skönt på helgen att kunna göra det samtidigt som man släpper ut hästarna.
Lyssna på morgonradio (P4) och pilla på i lugn takt.
Så klockan 7 var allt färdigt.

Sedan gick jag in och gjorde mig en härlig smoothie och tittade lite på nyheterna på tv.
Sedan målade jag taket och väggarna i hallen.
Jäklar vilken skillnad det blev när första lagret vitt kom upp.
Kommer bli så himla bra!

Klockan 11 for jag till Tunbyn och höll lektioner.
Alla hästar och ryttare var så otroligt fina och det gav verkligen så mycket energi!
På vägen dit blev jag stoppad i nykterhetskontroll.
Satt i underställströja och mjukisbyxor i bilen, full i hö.
Polisen tittade på mig och frågade om jag var på väg till eller från stallet *fniss*
Jag frågade om han inte gillade min kläder *blink*
Då skrattade han. 

Sedan hem och ut och motionera min egen häst.
Söndagen bjöd på härliga 14 grader och Prickig var mycket lugnare än dagen innan.
Vi gjorde samma sak, tog en promenad först och sedan lite longering.
Han fick trava ordentligt och länge, så länge att han blev lite flåsig och svettig.
Sedan var han så nöjd.
Snacka om att både hans kropp och knopp behövde det!

När jag släppte ut honom i hagen efter vårt pass ställde han sig i solen och gäspade gott, så mysigt.

Sedan var det bara att gå in och sätta sig med bokföringen som ska vara klar tills på tisdag.
Det är så sjukt tråkigt även om jag har lätt för det.

När det var gjort blev det 45min vila i soffan och sedan gick jag och Tomas ut och krattade en massa på gården.
Tomas som varit borta hela helgen och kom hem först på söndag kväll, så han fick helt enkelt hoppa in i mitt redan befintliga tempo. 
Åh vad jag älskar att kratta, blir så himla fint!
Även om gräsmattan är för mjuk än så gick det fint att kratta alla grusvägar och gårdsplan.
Hann även börja rensa lite i rabatten men sedan blev det för mörkt och det var bara att ge upp.
Såg dock 2 tulpaner som var på väg upp och det kändes underbart!

Nu hoppas jag att vi får en varm vår utan så mycket regn så att allt torkar upp snabbat så vi kan färdigställa min ridbana.
Den har verkligen tinat fram fint och när de var här och plockade ned den luftburna elen fick vi stolpen som blev över att ha till belysningen på ridbanan.
De hade till och med kört upp dem till ridbanan och lagt dem vid ingången. 
Snacka om lycka!

Det är nog svårt att förstå för de som inte har häst hur mycket jag längtar efter denna ridbana.
Det har verkligen varit en av mina högsta önskningar de senaste 3 åren.
Och nu är det så nära att jag till och med kan ta på det.

Jag och E i våra pyjamas, självklart har moster en med My Little Pony på.
Ikväll blir det fler lektioner och sedan ska jag fortsätta tömma Prickig på energi *fniss*
Imorgon kommer två påskgäster, ska bli så himla mysigt! *blink*
Ha en skön måndag!

Inga kommentarer: