onsdag 19 april 2017

Dagen hos Ewa

Ett gäng på cruising?
05.00 ringde klockan på lördag morgon och det var verkligen jätte lätt att hoppa upp ur sängen när jag visste vad som väntade; en hel dag uppe hos Ewa!

Tomas körde bilen till Ö-vik och hoppade av hos sina föräldrar och sedan fortsatte jag själv upp till Umeå.
När jag kom fram började det snöa och dagen fortsatte så, växelvis snöfall och växelvis strålande sol.
Riktigt vårväder.
Jag och Ewa började med att borsta curlyhästarna.
Vilken upplevelse, det är ett privilegium att få spendera tid med dessa hästar.
De söker kontakt på ett mycket speciellt och väldigt ärligt sätt, skulle vilja använda ordet "rent" men det kanske blir lite svårtolkat *ler* 
Energin är verkligen speciell hos dessa hästar.

När vi var klara med borstningen släppte vi ut hästarna och gick in och tog lite fika.
Nybakat bröd, så gott!
Efter fikat hämtade vi underbara Lilja.
I mina ögon gör hon verkligen själ för sitt namn.
Hon är en riktig blomma och jag kan verkligen se hur otroligt vacker hon är på insidan.
Även om hon också har en fantastiskt snygg utsida *ler* 
Det finns så mycket i henne som påminner mig om Nokke, de saker hon tycker är viktiga är de samma som hos Nokke.
Vore de människor så skulle jag säga att de har samma värderingar och livssyn.
När man möter en sådan individ som man tidigare rest tillsammans med så känns det som att komma hem.
Tror det beror på att nervsystemet känner igen sig och det är då man kan göra saker utan att tänka.
Det som många refererar till som känsla. 

Vi började att arbeta förhand och "träna" på avstånd.
Avstånd är så otroligt viktigt och något som Prickig verkligen fått mig att inse vikten av.
Att häst och människa får samsyn och förståelse för varandra.

Efter arbetet för hand gick vi in och sadlade och gjorde en liten koll på Liljas mun.
Sedan red jag och vi hade nu fokus på halter med känslan kvar i mig av hur hennes mun hade känts.
Så himla nyttigt och så otroligt mycket som hänt med Lilja sedan jag red henne sist.
Precis som förra gången fick jag en gnägg när jag ridit klart jag hoppade av.

Vackra Lilja <3
Tiden gick verkligen snabbt och när vi var klara var klockan redan 15.00 så vi gick in och åt lunch.
Vi pratade en hel massa och tittade på lite filmer och bilder.

Sedan var det hästdags igen och nu stod Clipp på tur.
Där blev det lite samma övning från början av passet med halterna och sedan la vi in lite piruetter, tramp och anslag.
Fick träna massor på att hitta rätt med trampet i stigbygeln och skänkeln när jag svängde och hittade en helt ny dimension av det i mitt nervsystem.
Det är så nyttigt att rida en så pass skolad och petig häst som Clipp, allt som man annars kanske slarvar med blir så tydligt. 

Sedan var det dags för Lilja igen.
Första passet hade jag ridit i tränsbett och detta pass blev det stång och kapson.
Jätte intressant att känna skillnaden.
Vi tränade på att hitta den jämna lugna takten i traven, att korta skritten lite mot tramp innan uppgång till trav och lite piruetter och svängar.

När vi ridit klart och pysslat om hästarna tog vi in curlyhästarna.
Sedan var klockan jätte mycket och det var dags för mig att tänka på hemfärden. 
01.00 rullade vi in på gården hemma.

Det var verkligen en fantastisk dag hos Ewa och jag fick med mig så många insikter hem!
Man blir som mer medveten om sitt eget nervsystem när man har ridit hennes hästar.
Man känner sig ibland som en nybörjare när man är där men när man sedan kommer hem och sitter upp på sin egen häst inser man hur otroligt mycket man lärt sig!
Jag är så himla tacksam över möjligheten att få åka upp till Ewa.
Nu hoppas jag på att kunna åka upp snart igen, kanske redan i slutet på maj. 

Imorgon ska jag berätta lite om träningen med mina egna hästar sedan jag kom hem och vad jag fått med mig från Ewa.

1 kommentar:

Stephanie sa...

�� :)