torsdag 20 april 2017

Veckans träning, insikter och lärdommar

Ett ridpass
Det är alltid lika fascinerande att rida sina egna hästar efter att man varit hos Ewa.
Hennes kunskap och hennes hästar ger en så många viktiga insikter som man får med sig hem.

På söndagen kom mina föräldrar på middag så då blev det ingen träning med hästarna utan vi satte igång på måndagen istället.
Eller Cappe tränar ju inte, vi bara promenerar och försöker lätta lite på trycket i honom för herre jävlar va pigg han är. 
Alla som känt Cappe innan (på ridskolan) vet att han brukade bli galen av att vila ett par dagar och nu har han stått i 11 veckor.
Det jag ändå slås över är att han verkligen väljer att vara med mig.
Visst, han kan rätt som det är flyga i luften och blir snabbt "rädd" för saker vilket han i normala fall inte bryr sig om men i allt detta försöker han inte sticka.
Han bara måste få utlopp för energin och tydligen så är den riktningen uppåt.

Pratade med veterinären igår och nu får jag börja sitta lite på honom, äntligen!
Får se om det hjälper honom att bli lite lugnare.
Vi red 3 varv runt gården igår, lite spänd var han allt bitvis men skötte sig så bra.
Han började själv trava ett par gånger och det känndes ibland lite ojämnt och ibland helt rent.
Vet ju att benet är väldigt stelt runt senan så nu får vi försiktigt mjuka igång det.
Som jag sagt förut vi har ingen brådska men vi måste hitta ett sätt att få utlopp för all energi och kanske ridningen kan hjälpa till lite där.

Men Prickig går det raskt framåt. 
Vi tränade avstånd på måndagen, lite så som jag gjort med Lilja på lördagen.
Att han ska förstå vilket avstånd jag önskar att han ska hålla till mig oavsett.
Det var perfekta träningsförutsättningar för Husse var ute och eldade i tunnorna vid ladan och kapade virke som han slängde i.
Så vi hade lite distraktionsmoment men Prickig var så himla duktig.
Det var som att Lilja var med och hjälpte oss och det tog inte lång tid förrän han verkligen förstod.

På tisdagen red vi lektion för Ewa via telefon och Prickig var helt fantastisk.
Vi red en övning som heter Carré, vilket är en väldigt gammal ridövning där man rider på en mindre fyrkant med en kvarts piruettvändning i varje hörn. 
Vi red den väldigt avancerat med öppna på två sidor och slutor på två sidor.
Så öppna, kvarts piruett, sluta, kvarts piruett, osv.
Och Prickig var som en dröm!
Han fick verkligen koncentrera sig och hålla fokus och han var så himla duktig.
Blev så imponerad av vilken mognad han visade.

Min kropp kändes också så bra.
Jag var i lite bättre kontakt med mitt eget nervsystem efter dagen hos Ewa och det är alltid en jätte skön känsla.

Igår körde jag och Prickig ett longeringspass och han var återigen jätte fin.
Det här med avstånd har verkligen landat i honom nu.
Kändes riktigt bra.

Ikväll får pojkarna vila då jag ska till Njurunda men på fredag fortsätter träningen.

Knasponnyn, måste rulla sig på vägen till hagen på morgonen

Bandit är en cooling och bryr sig inte det minsta om att Husse eldar

Inga kommentarer: