onsdag 5 april 2017

Stalltrygg


Igår hade jag och Prickig lektion för Ewa igen eftersom det var tisdag.
Jag tog in Prickig i stallet i god tid innan för att hinna skrapa bort massa päls.
Åh så skönt han tyckte att det var, så skönt att han somnade.

När det var dags för lektionen red vi på gårdsplanen som äntligen tinat fram så fint.
Prickig var fin men också bitvis rejält spänd, for iväg och gjorde ett par hopp.
Det var speciellt ett ställe som var läskigt och då i höger varv när hans synfält var större med vänster öga.

Jag vet ju precis vad det berodde på, han är just nu ganska stalltrygg eller stallmodig som man tydligen säger längre upp i Norrland *ler*
Hade jag ridit i hagen hade det inte varit några problem men nu när vi inte har varit på gårdsplanen på väldigt länge så känner han sig lite otrygg där. 
Lägg sedan till att han är rätt orastad.
Han skulle behöva motioneras rejält men det har ju verkligen varit en skitvinter med så mycket is så vi har varit så begränsade.
I dess lägen kan jag verkligen känna frustration över att inte ha en ridbana. 
Våra usla träningsmöjligheter i vinter har medfört att Prickig just nu känner sig osäker på andra ställen än i hagen. Han hamnar utanför sin trygghetszon och har ett stort behov av att träna sina flyktreflexer.
Dessutom har han åter igen under en längre period varit utan Cappe i hagen att busa med.

Jag vet allt detta och det är bara att gilla läget men det är ändå frustrerande.
Nu har i alla fall bilvägen tinat fram och blivit isfri så vi kan rida ut lite.

Detta är absolut inte ett jätte stort problem, han är inte ohanterbar på något sätt det är mest för mig det är jobbigt och skapar frustration.
Hoppas verkligen att min ridbana blir klar innan midsommar och att den sedan kommer funka perfekt för all framtid *skrattar*
För nu vill jag inte ha det så här längre med begränsade träningsmöjligheter och understimulerade hästar.
Hoppas detta var sista skitvintern!

Nu får jag försöka ge mig själv en massa tålamod så jag kan göra det bästa av situationen vi har just nu. 
Vet att allt löser sig själv bara det blir sommar. 
Hoppas det torkar upp lite till nu så vi kan börja rida lite på banan på betet igen.
Ikväll blir det lite gårdsplan för Prickig igen men då med matte från marken.
Vi ska bara tycka att det är tryggt och mysigt att vara där, nu börjar operation att plocka bort Prickig ur facket "Stalltrygg" *ler* 
För nu är isen borta!

Inga kommentarer: