måndag 24 april 2017

Det är DIN häst!


Vet ni vad jag vill lyfta fram idag, jo att din häst är just DIN häst.
Vet du vad det betyder?
Jo att det är du som bestämmer vad du anser är rätt för hästen, du och bara du.

Nu kanske detta låter väldigt hårt men det är faktiskt sant om vi ska dra det till sin spets och varför säger jag så idag?
Jo, för att jag på slutet verkligen fått upp ögonen för att folk anser sig ha rätten att tycka och behandla andras hästar som om de vore deras egna.

Tränaren som sitter upp och rider din häst på ett sätt du inte gillar men du vågar inte säga ifrån.

Människan som klappar din häst lite i förbifarten när hen passerar er på stallgången utan att fråga dig om lov först.

Den hästkunniga som ger goda råd som du absolut sedan måste följa även om du tycker det känns fel.

osv....

Det här har slagit mig så många gånger, så fort en människa får en häst i sina händer så är den helt plötsligt hennes.
Med det menar jag att denna person kan göra som den själv tycker med denna häst och hästägaren tappar helt plötsligt rätten att säga ifrån eller att ha en annan åsikt.

Är detta verkligen rätt?
Är detta något du tänkt på innan?

Jag blir lite ledsen när jag tänker på detta.
Men hur säger man ifrån till de här personerna som anses som "experter" inom sitt gebit?
Kanske till och med någon som du ser upp till. 
Det är inte det lättaste, det är inget vi lärt oss.
Vissa har det naturligt men vi flesta mår nog dåligt i tystnad, biter ihop och är artiga för det är så vi är uppfostrade.
Vi vill inte vara till besvär...

Men jag vill verkligen trycka på att din häst är DIN och du bestämmer.
Gillar du inte det tränaren gör, säg till!
Oavsett hur mycket mer hen kan än dig så är det ändå du som bestämmer när det kommer till din häst, oavsett hur mycket fel någon annan kan tycka att det är.
Man behöver inte hålla med för att någon anses ha mer kunskap, allas kunskap, tankar och idéer är lika värda.

När jag var nere på ARena i sommres fick jag se ett par uppvisningar och träningar som jag absolut inte kunde stå för.
Det som utspelade sig var allt annat än vad jag anser som okej.
Hur gör man i ett sådant fall?
Inte min häst, aldrig träffat tränaren tidigare, fullt med folk.
Att då räcka upp handen och säga emot, nä det är inte rätt taktik.
Men jag valde att ta min stol och gå därifrån.
Att lämna var för mig att visa att jag inte höll med. 

Ser i så många forum där man diskuterar häst att vad du presterat sätter ribban för om du får uttala dig eller inte.
Vad du åstadkommit ger dig rätten eller ej att få uttala dig. 
T.ex. en dressyrryttare lägger ut en film på sin blogg från en träning.
Hen får sedan fletalet kommentarer om att hen ser ut att rida med för mycket och för hård hand.
Dessa kommentera besvaras sedan med "rider du Grand Prix?" "jasså inte, vad vet du då om detta..." Och helt plötsligt har inte dessa personer någon rätt att ha en åsikt längre.

Detta gör mig så upprörd!
Det är dock inget vi kan ändra över en natt men vi kan börja med att du tar till dig att du bestämmer över din häst och du har all rätt i världen att säga ifrån!  
Men däremot tycker jag att vi ska lyssna på alla, ta till oss och reflektera över det vi hör och sedan göra våran egen bedömning.

Ingens kunskap är mer värd en någon annans men i slutändan är din häst DIN och ditt val.
Med dessa ord hoppas jag att ni alla får en underbar vecka och gå nu ut och krama era hästar lite extra idag, det ska jag göra.

1 kommentar:

Johanna sa...

Jag håller med. Jag har också gått, från clinics, flera gånger.