måndag 7 mars 2016

Måndag och ny vecka


Ny vecka och bara 20 dagar kvar tills vi ställer fram klockan!
Oj vad ljust det kommer bli på kvällarna då, redan nu är det ljust fram till 18.
Man känner verkligen hur mycket lättare det blir att göra saker på kvällarna när det är ljust längre.
Även om jag äter D-vitamin och inte längre blir trött på vintern, så hänger ändå en del av motivationen jag känner ihop med hur ljust det är ute.

Igår hade jag fantastiska ridturer på båda pojkarna.
Jag och Prickig red tillsammans med K och Maxine på sommarbetet aka. "ridbanan".
Ganska mycket snö så de fick lyfta rejält på benen.

Jag och Prickig tränade mest svängar och att bara åka runt.
Träna svängar kanske är fel ord, när han svänger är jag snabb att ge signal för sväng och till slut vet vi inte längre vem som tog initiativet.
Ett mycket bra sätt att bygga kommunikation på enligt mig.
Samma sak gör jag när han väljer att stanna.

Prickig är så himla rolig, finns typ inget i hela världen han är rädd för.
Man kan känna sig så otroligt trygg på hans rygg.
Dock blir han väldigt snabbt uttråkad.
Vi red 30min i snön och han tyckte det var bajs redan efter 10min *fniss*.
Uttråkad Prick = Påhittig Prick
Att matte tyckte det var superbra träning höll han inte med om.
Istället blev det impulstrav, bensprattel och pip.
Haha, han är så himla rolig.
Han är verkligen en utmaning för mig, jag måste alltid vara intressant, rolig och se till att han hålls sysselsatt.
När han kom räckte det med rätt lite för att hans hjärna skulle bli nöjd men nu, ju mer jag ger honom ju mer kräver han nästa gång.
Det kan vara en riktigt utmaning att ha en smart, kreativ och lekfull häst, men ack så roligt!

Vi avslutade vårat pass med lite lek lös.
Prickig älskar det och vill verkligen vara med mig, han springer aldrig iväg utan söker vår gemenskap. K filmade lite, ska lägga ut den filmen sedan så får ni se.

Efter leken var Prickig nöjd och belåten, skönt!

På kvällen var det sedan Cappes tur.
Vi red på gårdsplan och tränade på det vi fick till oss sist av Ewa.
Det är verkligen klurigt den rörelse jag skall göra med höften. Jag känner mig så låst.
Men annars gick det riktigt bra och slutorna till höger funkade mycket bättre än sist.


Har kommit fram till att för att bli den bästa ryttare jag kan för mina hästar så måste jag lägga mer tid på min kropp.
Mer än jag gör idag och då är det framförallt rörligheten jag behöver jobba med.
Balans, kroppskontroll och stabilitet har jag riktigt bra men jag är stel som ett kylskåp.
Därför har jag nu börjat stretcha varje kväll, 5-10min framför TV:n.
Det är redan mycket bättre men jag har en bit kvar om man säger så.

Ikväll får pojkarna vila då jag ska till det härliga gänget i Knävland och imorgon väntar ett biobesök.
Kommer bli en bra vecka det här! 

1 kommentar:

Julia sa...

Jag brukar försöka stå som att jag satt på hästen och försöka känna gunget i min kropp först.
Jag brukar försöka tänka att hur ska jag göra för att på ett bekvämt sätt hitta böjning, mer mot öppna mer sluta. Hitta gunget och övergången emellan. Jag brukar också försöka gå i samma hållning, jag brukar vandra runt i huset och "känna" på rörelsen.

Jag brukar försöka tänka på att när jag hoppar upp att slappna av så mycket jag kan i min höft, låt den gunga med, känna att höften gungar fram och tillbaka. så det är helt avslappnad. Jag brukar tänka i slutan att jag ska inte hålla kvar och låsa höften utan jag brukar tänka att jag ska bara ändra rotationen en aning. Jag gungar fram inner höft mer, erbjuder ett större utrymme för att föra fram höften och låta ytter höft ligga kvar och rulla på.

Jag brukar försöka hitta avslappningen innan jag ber om en förändring av min kropp.
Att "torr-rida" är för mig bra, det hjälper mig att skola min kropp. Hur känns en öppna i min kropp, hur känns en sluta.
Jag brukar tänka att jag ställer fötterna på en axelbredds avstånd, försöker hitta lite svikt i knäna och höften. När jag har det här sviktande läget brukar jag prova lägga vikt framåt, hur mycket kan jag luta fram utan att tappa balansen, hur mycket kan jag luta bak utan att tappa balansen och behöva flytta fötterna. Sedan provar jag lite böjning, vad händer i min kropp då? Då kan jag prova gå en bit, kan jag behålla böjningen i min kropp när jag går och försöker gå så avslappnat jag kan, stannar, försöker hitta öppnan i kroppen, hur känns det? Kan jag gå avslappnat i en öppna?
osv.

Det har hjälpt mig att bli mer medveten i sadeln och jag upplever att jag har fått en bättre sits och det har gett resultat och hjälp mig att hitta hur jag gör och kanske bort gå från visa saker.

ex, slutan. Jag har alltid hört att man ska dra bak ytterhöft men jag har insett att jag har känt att höften känns låst i det läget, medan att skicka fram höften känns som att man öppnar upp istället och höften går egentligen samma position. Man måste bara hitta det som känns bäst för en själv.

förlåt för en lång kommentar. Ville bara dela med mig av mina tankar och erfarenheter :)