onsdag 4 juni 2014

Sommar, bete, mygg, hovar, tänder, etc.


Mycket som snurrar i huvudet nu när sommaren kommer.
Det är mycket som skall göras och mycket att tänka på.
Mest funderar jag på fång nu, denna hemska sjukdom.
Har fått lite noja kring detta och läser allt jag kommer över.

Nu visar ju ingen av hästarna tecken på fång, men det har ändå fastnat i mitt huvud.
Cappe är ju inte direkt Nokke, han blir lätt rund medan Nokke lätt blev smal...
Jag har verkligen vant in hästarna på betet mjukt och försiktigt och de går fortfarande inte där dygnet runt. Det blir 2-6h per dag, resten går de i en mer mager skogs- och gräshage.
Men jag har verkligen ett väldigt rikt bete i år, så jag vill ta det försiktigt!

Maxine lilla stumpan har även fått en liten reaktion på mygg/knott i man och svans, typ sommareksem men mycket lindrigare. Just nu smörjer vi henne 2-3ggr om dagen med ett örtpreparat och det har verkligen hjälpt.
Men ändå har vi väldigt lite mygg och knott. Det är även väldigt lite flugor i år eller har de inte hunnit komma än?
Har inte sett mer än ett par flugor. Givetvis är jag jätte glad för detta, det kanske är så att alla bor hos grannens kor och på så vis blir vi befriade. Tror flugor väljer kobajs om de har möjligheten *fniss*

Sedan har Cappes hovar vuxit som en tok på slutet. Har försökt hålla nere trakterna själv men det går inte. Tycker han ser hemsk ut i fötterna nu, mest fram, tur Glenn kommer snart. Jag kanske måste fila lite på hans fötter varje dag om det fortsätter så här.

På måndag kommer Gunnar Rangul ut och kollar tänderna på Cappe och Maxine.
Ska bli spännande.
Maxine vet vi ju inget om så det ska bli spännande och Cappes tänder hoppas jag har blivit "finare" sedan förra besöket (då vargtanden togs bort).

Med kalvarna är allt bra, de ska släppas på det stora betet ikväll eller imorgon. Det syns att de längtar nu, de är inte så sugna på ensilage och hö längre utan jag plockar stora baljor med gräs åt dem varje kväll. Ska bli så roligt att få släppa ut dem i stora hagen nu, hoppas bara att de stannar kvar i den. De har fått gå i den lilla hagen fram tills nu så att jag verkligen känner mig trygg med att de respekterar tråden, så allt borde gå bra men man vet ju aldrig. tur de är tama i alla fall och kommer på inkallning, i alla fall Bandit. Lill-Jänta tror hon är en vildko ibland hon *fniss*.

På söndag blir det sommarbetesbygge på Stall Nordansjö.
Har så sjukt mycket stolp som skall ner i marken och en massa kilometer tråd som skall dras och oändligt många isolatorer som skall skruvas fast. Tur jag kommer få bra hjälp.
Sedan får sommaren komma på riktigt!


Inga kommentarer: