torsdag 26 juni 2014

"Falsk" piaff

Bilden kommer från boken Twisted Truths of Modern Dressage av
Philippe Karl
 
Ett mål i min utbildning av Cappe är att kunna rida en riktigt fin piaff.
Idag är det tyvärr inte så lätt då vi konstant matas med bilder på, enligt mig, felaktiga piaffer.
Bilden ovan är från Philippe Karls bok Twisted Truths of Modern Dressage och den tycker jag ger en bra bild över hur en piaff INTE ska se ut. 
Tror det är viktigt att träna sitt öga för att kunna hitta dessa ej korrekta piaffer så att det blir lättare att känna igen de som utförs rätt. Jag i alla fall tycker det är lättare att veta vad som är rätt när jag även fått lära mig vad som är fel och hur det ser ut.
 
Så ta er någon minut och studera bilden ovan, vad ser ni?
För att hjälpa er lite på traven kan ni titta efter följande:
  1. Hästen lutar sig över sina framben (frambenet som bär vikt bör vara mer vertikalt under kroppen)
  2. Atlaskotan är inte högsta punkt vilket den ska vara
  3. Bakbenen är knappt engagerade eller inte engagerade alls och frambenen saknar höjd i sina lyft
  4. Hästen har sin nos bakom lod (lodlinjen ska gå genom ögat till mungipan)  
Lämna gärna en kommentar om vad du ser i bilderna ovan och dina tankar kring piaffen.
Ser vi korrekta piaffer i dagens tävlingsdressyren?
Alla tankar och funderingar är välkomna!

Inga kommentarer: