måndag 9 december 2019

Vinterland


I går kväll började det snö. stora vackra flingor som föll till marken med en väldig fart.
Snabbt förändrades vår hårda isiga värld till vackert vit och mjuk.
Jag önskar att det håller i sig nu men vet också att så nog inte kommer vara fallet.
Vintrarna är nu mera en blandning av minusgrader och sedan några dagar plusgrader och regn.
Som hästägare börjar jag känna att så länge det inte är is och halt så är jag i alla fall nöjd. 


Helgen har faktiskt känts riktigt lång och härlig.
Den började med att jag och Steffi red ut på fredag kväll.
Det blev en helt otroligt härlig uteritt. Lilja var sitt bästaste jag och så där underbart ljuvlig som bara hon kan vara. Också roligt att se hur vuxen Stjärna börjar bli, det var ett bra tag sedan jag red med dem. Har ju haft fullt upp med husrenovering och nu de sista veckorna med förkylning så det känns lite som jag varit bortkopplad från omvärlden.

På lördagen åkte jag till Bräcke och höll lektioner. En helt underbar dag och vi åt alla pizza tillsammans på lunchen och hade det super mysigt.
Som vanligt fina hästar som gör mitt jobb väldigt enkelt.
När jag tänker tillbaka på det år som gått så är det så himla roligt att se hur långt alla kommit.
Hur bra alla mina elever har tränat och hur mycket de utvecklats med sina hästar både i ridningen men också i deras relationer.
Jag har några fasta träningsgrupper och att kontinuerligt få följa ekipage, det är det som jag verkligen brinner för. Att få följa utvecklingen och vara med på resan, det är rätt stort.

Lördagen avslutades sedan med ett pass på min egen bana med bästa Pilgrim.
Alltså det har verkligen hänt något med hans galopp.
Vi har ridit mycket skolskritt och passage på slutet och den styrkan som det gett har tagit galoppen till en ny nivå.
Jag har nog aldrig i hela mitt liv upplevt en sådan galopp som han bjudit mig på den senaste två passen.
Den är luftig, rund, taktfast och han använder verkligen bakbenen.
Det är svårt att förklara, men om ni någon gång sett en film där någon galopperar på en pegasus uppe bland molnen så tror jag att det är ungefär samma känsla.
Tyst, stilla och otroligt kraftfullt.
Som om man inte rör marken men ändå är det därifrån all kraft kommer. 


Söndagen inleddes med sovmorgon.
Släppte ut hästarna lite senare än normalt vid 07.30 och sedan gick jag och la mig igen och sov som en stock till kl 11.30.
Kröp upp i soffan och tittade på På Spåret fram tills jag gav hästarna lunch kl 12.30. Passade på att mocka stallet och fylla vatten till korna när jag ändå var ute.

Sedan gick jag in och städade.
Städade hela nedervåningen och julpyntade klart hela huset. Blev otroligt fint.
Nu är det bara övervåning kvar att städa och toaletterna. Det är så himla skönt nu när bygget är klart och vi äntligen kan städa och plocka undan. Det har verkligen ett ut som en byggarbetsplats hemma...

På kvällen red jag Lilja på banan tillsammans med Annette och Donne.
Vi red i snön som singlade ner och det var jätte mysigt.
Underlaget på banan var riktigt bra och Lilja jätte fin.
Ett perfekt avslut på en helt underbar helg.
Idag är det måndag och jag känner mig utvilad och mycket bättre i min förkylning.
Hoppas detta håller i sig nu, ikväll ska jag trava i all ny snö som kommit på banan i natt innan den plogas, kommer vara lycklig som ett litet barn.


Inga kommentarer: