tisdag 10 december 2019

Fryslort


Vintern fortsätter och igår hade vi -6 grader och idag -10.
Dock ser det ut att bli plusgrader i helgen men hoppas de har fel.

Red Pilgrim igår kväll och som han frös när jag hämtade in honom från hagen.
Han är verkligen en fryslort och de -6 graderna igår var tydligen för kallt för honom.
Men han fick komma in och stå en stund med sitt Back on Track täcke och bli varm.
Och sedan fick han ett Back on Track schabrak och ländtäcke i ull så han höll sig varm under ridturen.

Han är så gullig, när han fryser blir han lite på tårna och under ridpasset slängde han ibland med huvudet och pep, så där som bara Pilgrim kan göra.
Men förutom de små pipen så var han gudomlig.
Red med en annan kedja idag till min Escuela stång, den kedja som har en liten båge på sig.
Den kedjan är extremt tydlig och kräver både en skolad häst och en ryttare med skolad hand.
Allt som behövs är en vibration i tygeln så går signalen direkt fram till hästen.
Den är alltså supertydlig i att förmedlar ryttarens signaler på gott och ont.
Det var nog snart ett halvår sedan jag red med den kedjan nu och denna gång kunde jag verkligen känna att vi var redo.
Den kommer bli ett till bra instrument i vårt finlir och vi red den bästa passage vi någonsin gjort och vi kunde till och med byta varv, forma om, rida volter och ridvägar i passage.
Så jäkla häftigt.
Hur ska jag någonsin kunna rida något annat (ler lite skämtsamt).
Jag har nämligen alltid skojat om det, att skulle jag ha en häst som gick i passage så skulle jag bara rida det. Nu är jag där och jag njuter varje sekund.
Tänk va häftig han är min lilla Prick!

Inga kommentarer: