tisdag 7 mars 2017

Helgen i bilder


Så har ännu en vecka passerat och det börjar kännas som vi går mot vår på riktigt nu.
Det är ljusare på kvällarna, fåglarna sjunger vårsånger och solen värmer.
Det kan vara minusgrader med dropp från taken på dagarna, så underbart.
Och hästarna, de har börja fälla sin vinterpäls.

Stencio har verkligen landat hemma hos oss.
Han är så lugn, trygg, glad och mysig.
En riktig superponny.
Varje morgon och kväll när jag byter täcke på honom busar han runt i mitt hår och lämnar mig full i spån och hö som mina arbetskamrater får plocka bort när jag kommer till jobbet *fnissar*
På kvällarna kommer han till grinden och kryper in i grimman.
Han är verkligen lätt att tycka om denna lilla pojk, kommer bli lite tomt när han åker hem. 




I fredags fick jag ett mail från Katarina med en bild på Cappe.
En bild från när vi inte haft honom så länge och han inte flyttat till vår gård än.
Lilla skrutten som han såg ut.
Kolla jätte manken och avsaknaden av muskler.
Men det jag slås mest över är hans benställning på vänster fram.
Detta ben hade en speciell benställning och ett stort överben på insidan.
Men efter att vi drog av skorna så försvann både och!
Det är ju helt otroligt att benställningen och ett överben på 2x3cm kunde försvinna!
Det säger en hel del. 


På lördagen byggde jag ut Cappes hage igen, nu är den så stor och bred att han törs rulla sig i den.
Så skönt!
Tycker inte man kan se något alls längre av skadan när han rör sig, gallorna har gått ned och benet är inte lika varmt längre.
Däremot vilar han det benet väldigt ofta så man ser ju att det inte är bra och jag vet att det kommer ta låååååång tid för det att läka.
Men tid har vi all i världen. 

Det blev även tydligt när hovslagaren kom på söndagen.
Cappe som har varit ett litet helvete att sko och verka har nu blivit en riktigt ängel *stolt*
I söndags gick alla ben så himla fint tills vi kom till det skadade benet.
Hovis visste att Cappe var skadad och hade redan tagit små pauser på det andra bakbenet men Cappe ville visa att han inte var frisk så när hovis skulle lyfta det skadade benet så började han hoppa runt.
Men han gjorde det bara ett par tre gånger och sedan gick det fint.

Tänk vad många som skulle se detta som att hästen var "dum".
Men när man förstår så är det så lätt att se att han bara ville visa hovis att det benet inte var som de andra så att hovis kunde vara försiktig.
Tänk vad otroligt kommunikativa och tydliga hästarna är och ändå har vi människor så svårt för att förstå dem ibland.

Men bara Cappe visat och visste att hovis var med på noterna så gick det som en dans.


Söndagen inleddes med Vasaloppet som Husse åkte.
Jag och Kimra låg i soffan och hejade på, laddade med nötter och energidryck så Husse skulle orka hela vägen *fniss* 


Men herre gud de åkte ju i flera timmar och jag blev rastlös, så jag fick se målgången på gymmet istället.
Och det kändes faktiskt bättre att träna själv medan man såg på andra som tränade *ler*
Kände mig lite slö där jag låg i soffan och åt onyttig frukost *host*


Eftersom jag var gräsänka hela helgen hade jag rätt tråkigt och Snappade en massa med min fina Em.
Hon har just nu 2 katter inneboende hos dem och den ena verkar vara en riktig mysboll.
Hjälp vad jag saknar henne nu och inte kommer jag få rå om henne förän i maj när hon kommer upp till Birgitta kursen.
Men den som väntar på något gott.. 


Ni som känner mig vet att jag är rätt extrem när det kommer till mat och kosthållning.
Även om frukosten till Vasaloppet var allt annat än bra *skrattar* 
Anser att man ska äta så rent som möjligt utan tillsatser och konstgjorda ämnen.
Vill gärna ha ekologiska och närproducerade råvaror och äter nästan inga kolhydrater alls.

Så till middag på lördagen i min ensamhet blev det sallad med kallrökt lax, räkor, avokado, granatäpple och ägg.
Så gott!


Hovis var ju ut till oss på söndagen och var klar vid 19.30.
Då valde jag faktiskt att lämna hästarna inne.
Väldigt ovanligt att de får komma in så tidigt hos mig, oftast tar jag in dem vid 22-tiden.
Men det var faktiskt skönt att unna sig en tidig kväll. 

Gick ut igen vi 22 och gav dem nattmat.
Då fick Cappe göra sin favorit sysselsättning, gå runt lös i stallet.
Han är så himla gullig när han traskar runt och hejar på de andra hästarna, nosar på saker och utforskar.
Han älskar verkligen att gå runt och kolla läget.
Det är lite samma sak varje morgon när jag släpper ut dem.
Tar alltid Cappe först, då stannar han i dörröppningen och spanar in omgivningen och kollar att allt är som det ska.
Viktigt att ha koll på läget innan han kan släppa ut resten av flocken.

Ikväll har jag lektion för Ewa, vi kör varje tisdag.
Ikväll står ridning å schemat, en övning med lite piruettvändningar och fokus på sitsen.
Ska bli underbart, längtar massor!

Prickig och Stencio undrar varför inte de också får gå runt lösa i stallet


Inga kommentarer: