torsdag 18 augusti 2016

Kraftdagarna 26-27 juni


Alltså den här tiden, han springer verkligen iväg på sommaren.
Men nu är det i alla fall dags att skriva lite om Kraftdagarna som var den 26-28 juni uppe hos Ewa. 
Dock kunde bara jag delta den 26-27 men två dagar är bättre än inga. 

Program under Kraftdagarna var följande:
Söndag 26 juni 12.00-16.00 Hästens grundutbildning
Måndag 27 juni 12.00-16.00 Hästens utrustning
Tisdag 28 juni 12.00-16.00 Hästens uppbyggande till Kraftkonstnär


Första dagen började med att Ewa red sin vackra Pål.
Som jag längtat efter att få se henne rida! Har aldrig sett henne rida i verkligheten.
Ewa red och berättade samtidigt, jag satt och tittade och njöt. 


Sedan fortsatte dagen med longering och även långtygling.
Allt för att visa hästens grundutbildning. Mycket intressant.
Många intressanta diskussioner fördes även vid Ewas matbord under lunch och middag. 

På kvällen (för oss som sov över) fanns Ewas otroliga bibliotek att tillgå.
Tänk att få ha en hel månad där inne och bara grotta ned sig i böckerna, det vore nått det.


Dag två lades fokus på hästens utrustning och vi pratade mycket bett och sadlar.
Ewa visade lite olika bett på olika hästar, pratade om de olika bettens funktion och demonstrerade. 
Bara att få hålla i olika bett och känna på dem ger en massa information.
Hur kommer hästen uppleva denna i sin mun?
Är den jämn och slät eller finns det vassa ojämna kanter?
Kan den nypa hästen?
Hur är tungfriheten?
Vilket material är bettet gjort i?
Vilken tyngd har bettet?

En sak Ewa tog upp som jag inte tänkt på tidigare är nickel.
Jag blir alltid fascinerad när människor tar upp saker jag aldrig tänkt på innan och dessa fastnar i mitt medvetande en bra stud efteråt tills jag själv tänkt klart kring dem. 
Tänk så många människor som bli allergiska eller överkänsliga mot nickel när de använder det i smycken mm.
Att då stoppa det i hästens mun... *ryser* 
Strax efter detta var jag på en loppis där det hängde en fin äldre stång.
Blev sugen på att köpa den tills jag såg att det stod "nickel" på den.
Rös lite och hängde genast tillbaka den.

Det var i alla fall otroligt intressant att prata om utrustning och det är i dessa fall man faktiskt känner att man har en för liten garderob till sin egen häst.
För tänk er själva att kunna ha möjlighet att testa en massa olika hemma.
Tänk att ha möjligheten att pröva sig fram till det som känns bäst, kanske till och med känns bäst i olika situationer.


Under Kraftdagarna fick även vi deltagare möjlighet att rida och jag fick 2 lektioner.
Den första på Pål och den andra på Liz (Ewas dotter) häst Elektron.
Som vanligt en fantastisk upplevelse.
Mitt nervsystem får nya upplevelser som jag kan plocka med mig hem och använda på mina egna hästar varje gång jag rider hos Ewa.

Den 10:e september bär det av upp till Ewa igen, denna gång som studieresa med ARV.
Vet inte om det blir någon ridning då för min del, tänkte låta de andra som är med ha möjligheten först.
Men finns det tid och plats så kommer jag inte kunna låta bli... 

Inga kommentarer: