torsdag 11 augusti 2016

Det senaste


Höll på att skriva "I helgen" i rubriken på detta inlägg.
Man blir helt dagvill av att ha semester.
Idag har jag i alla fall jobbat första dagen, gick riktigt bra.
Hade inte det minsta ångest innan, utan det kändes rätt bar att åka till jobbet imorse.
Skönt också att börja på en torsdag.


I tisdags var jag och min vän Sara på en loppistur.
Under denna tur hittade jag två helt fantastiska gamla spön på en antikaffär!
De är gjorda i någon sort ädelträ med silver knoppar.
Perfekt tyngd och så sköna att hålla i.


Fördelen med dessa spön är att de inte snärtar eller svider på hästen.
Det blir bara tydlig, rak kommunikation.
Jag brukar ju använda spö väldigt försiktigt men oj så mycket bättre det blev med dessa!
Super nöjd.



Cappe är riktigt super fin just nu.
Har tagit på kapsonen igen för att hitta det sista i högersidans linjering och formgivining och det  fungerar över förväntan.


Ibland får jag verkligen hjälpa honom för att han ska placera sig "rätt".
Vet själv hur det känns att gå emot något i kroppen som känns fel.
Prova själv t.ex. att knäppa händerna åt "fel" håll.
Det är egentligen lika rätt, men antagligen kommer du tycka att ena hållet känns hemska konstigt.


Lite så tror jag Cappe upplever sin högersida vissa dagar.
Det är då jag går in och hjälper honom lite.
Sedan får han känna på det och sedan välja själv hur han vill förhålla sig till mitt förslag.
Nu på slutet har han mer och mer börjat välja att vara kvar och försöka hitta dit själv.


Jag anser att min roll när jag rider är att guida.
Vill att hästen själv ska förstå och välja det som är rätt.
Men ibland anser jag att jag måste bli lite mer konkret och direkt i min hjälpgivning.
Men sedan är det viktigt att snabbt återgå till att bli passiv och låta hästen fundera, klura och vara med och bestämma igen.





Prickig är också hur fin som helst just nu.
Han har vuxit lite nu på slutet (både på höjden och bredden) så vi har mest fokuserat på att fokusera.
Ridit en hel del timglaset med uppgångar till trav och påskjut rakt fram.
Han är så himla fin.
Han har den trevligaste framåtbjudning jag någonsin upplevt.




Det har även hunnit bli lite shopping så här i slutet på semestern.
Husse har köpt sig en säkerhetsväst och ett schabrak till Prickig.
Sedan fick pojkarna nya grimmor och lite annat.
Glömde fota dem så de få jag visa senare.


Nu ikväll ska jag hålla en lektion och sedan är det styrelsemöte i ARV.
Imorgon är det fredag, då blir det en tur i svampskogen efter jobbet och sedan är det helg!
Tänk vad underbart det var att börja jobba på en torsdag.



Inga kommentarer: