måndag 15 augusti 2016

En blick bakåt i tiden


1933 byggdes vårat hus av Einar och Stina.
Eller rättare sagt Stina bodde på andra sidan sjön och flyttade in med Einar 1938.

Igår när jag var i Ånge och höll lektioner kom det släktingar till Einar och Stina och besökte vår gård.
Tomas fick vet lite om gården, de fick sig en rundtur och vi fick en bild på vår gård från 1955.

Oj så vackert det var här då!
De 3 husen längst ned i bild finns inte längre.
Där ser man den gamla ladan och ladugården på vilkas grund vi nu bygger en grillplats. .
De ersattes senare med de byggnader som vi idag har som stall och hölada.
Så då vet vi att stallet och ladan är senare byggda än 55 i alla fall.

På bilden ser man en liten sandhög på gräsmattan vid flaggstången, den var tydligen Görans stavhoppningsgrop.
Hur underbart är inte det?
Nu vet inte jag om Göran var Einars bror eller son... Tomas kom inte riktigt ihåg.

Verkligen jätte roligt i alla fall att få se hur det har sett ut hos oss en gång i tiden.
Jag har tänkt så mycket på det på slutet och nu fick jag en bild.
Gårdens historia känns viktig det finns pusselbitar där som jag vet kommer ha påverkan.

På torsdag kommer vår Em och till helgen är det Selånger marknad, kommer bli en toppen vecka det här!


Inga kommentarer: