tisdag 16 augusti 2016

Besöket hos Ewa


Den 26:e juli var jag och Tomas upp till Ewa i Grundbäck en hel dag, bara han och jag och Ewa.
Helt otroligt vilken förmån att få göra det!
Att under en hel dag få ta del av Ewas kunskap och spendera tid med hennes underbara hästar det är svårt att överträffa med något annat.


En del i syftet med denna resa var att Tomas skulle få rida för Ewa.
Jag visste redan innan att hon tillsammans med hennes hästar skulle kunna väcka Tomas nervsystem till helt nya nivåer och förhoppningsvis fungera lite motivationshöjande.

Tomas som har en del "problem" med sin hud pga den sjukdom han har kan drabbas rätt hårt av skav när han rider.
Vi nämnde det för Ewa, som inte har några som helst problem att tänka utanför ramarna, och hon kom genast upp med riktigt många bra lösningar och förslag att pröva.
Bland annat testade vi att sätta fårskinn runt stigläder och på sadeln.
Tomas fick också prova olika sadlar för att bilda sig en uppfattning hur hans kropp kändes i dem och hur hans nervsystem reagerade.

Sittandes i sadel på en bock fick han under Ewas guidning prova olika positioner och sitsar.
Alla för olika ändamål i ridningen. 


Men innan allt detta hade vi börjat dagen i Ewas kök där vi pratade lite om vilka tankar vi hade och hur vi skulle lägga upp dagen.
Det var efter det som vi gick ut i stallet och testade lite olika sadlar mm.

Till första ridpasset fick Tomas leda och rida Lilja.
Tanken var att plocka med oss det vi innan testat i sadlarna på bocken. 
Han fick även träna på sin energi, placering i sadeln och att känna hästens framben.
Hästar håller sin balans på frambenen så det är mycket viktigt att vi är medvetna om dem och deras placering.
Inte det lättaste när man inte har så många ridtimmar i kroppen, att känna viket ben som lyfts och vilket som sätts ned i backen.

Sedan fick jag rida Lilja.
Jag fick träna på aktivt- och passivtföljande.
Lilja har inte varit ridhäst hos Ewa så länge utan gått som turridningshäst i Norge innan, om jag kom ihåg det rätt.
Hon behövde träna på att förstå sin roll i sammanhanget och vara och känna sig delaktig.

Jag tyckte det var en helt fantastisk upplevelse att få rida denna underbara tjej.
Det fanns många egenskaper hos henne som jag direkt kunde minnas i mitt nervsystem från den första tiden med Nokke.
När jag hade ridit klart och satt av fick jag 3 gnäggningar av henne.
Ett litet tecken på att hon till en viss del var med mig.
Jag kände en otrolig ödmjukhet och blev totalt förälskad i denna häst.
Får lite tårar i ögonen nu när jag skriver detta.
Kan ibland drömma om henne på nätterna, hon fortsätter att ge mig saker.
Hennes själ berörde mig och minnen av Nokke blev så verkliga.
Det var en otrolig upplevelse att få sitta på hennes rygg.


Efter vi ridit var det dags för lite lunch och sedan var det dags för Tomas att rida igen.
Denna gång på Clipp.
Åh vilken klippa han var!
Denna kraftfulla bruksnordis som ser så cool ut och helst vill äta, att han besatt en sådan motor och driv det hade jag aldrig kunnat gissa.

Tomas fick denna gång träna på att korta och minska steget i skritt.
Clipp visade hur proffsig han var och gick ibland upp lite mot trampet när Tomas fick till timeingen rätt.
Jätte intressant att se Tomas rida och vikten av känsla.
Jag är så glad att jag har så många ridtimmar i mitt system, man märker hur mycket man har "gratis" när man ser någon annan träna.
Tomas red otroligt fint, travade och till och med red lätt.
Såg väldigt fint och kontrollerat ut, jag blev så stolt!

Sedan fick även jag äran att rida en sväng på Clipp.
Alltså den hästen!
Jävlar!
Han känns inte som han ser ut.
Sådan kraft, sådan vilja, sådan styrka och ändå så lätt och så mjuk.
Vi tog några skolgalopp anslag och jag tror jag mest satt och log.

Sedan fick jag avsluta dagen med att rida ett till pass, detta på vackra Elektron.
Denna kille är en korsning kallblodstravare/PRE.
Ganska ung och under skolning.

Han lärde mig vikten av takt, att känna var linjeringen blir bruten och hur man genom lätt guidning kan få hästen att hitta rätt själv.
Red han även under Kraftdagarna och vad otroligt mycket han utvecklats sedan dess!
Jätte roligt att få uppleva.

Dagen avslutades med samtal i Ewas kök och vi fick med oss lite övningar att fortsätta att träna på hemma.
Tror resan blev en lite "komma igång" boost för Tomas för nu har vi varit och köpt säkerhetsväst till honom och fårskinnsludd (till stiglädren). Han till och med klämde till och köpte ett schabrak till Prickig!
Ewa sa något under dagen uppe hos henne som jag snabbt tog till mig "när det blir vinter behöver man lite lyx för motivationen" (fritt tolkat ur minnet) *fniss*
Så nu har även jag köpt 3 nya schabrak *visslar oskyldigt*

Är så otroligt tacksam att få ta del av Ewas visdom och kunnande.
Känner ingen som tänkt så mycket och vridit och vänt på saker som hon.
Den kunskap hon besitter är ofantlig.
Och ändå vill hon att man ska tänka själv, hon kommer inte med färdiga lösningar utan hon sår små frön, planterar idéer och får sina elever att växa genom att tänka själva och bilda sig sina egna uppfattningar och slutsatser.
Hon ger inga färdiga lösningar, för ingen lösning är direkt anpassningsbar på någon annan.
För vi är alla unika, varje situation är unik och vi måste alla lära oss att handla utifrån det med den värdegrund vi valt att ha i botten.
Vi byter erfarenheter men alla måste vi skapa våra egna upplevelser.

Den 10:e september har vi i ARV anordnat en resa till Ewa, så då får jag åka dit igen.
Längtar!
Är du medlem i ARV så får du inte missa chansen att följa med, du kommer inte ångra dig!
Du hittar anmälan HÄR.

Inga kommentarer: