torsdag 16 april 2015

Vilken stjärna!


Min ponny är en stjärna!
Igår red vi alla tjejerna samtidigt på gårdsplanen, så roligt det var. Det är så sällan vi kan rida alla 3 samtidigt.
I förrgår red jag själv efter kl. 23 på kvällen och lade en massa fokus på grunder. Vi fokuserade på linjering och att växla formen i trav genom att bara lyssna på säte och röst. 

Och detta arbete gav verkligen utdelning för igår var han så himla fin!
Min super ponny som nu lärt sig att smackning = samling.
Fick några riktigt fina tramp och även lite försmak på passagen.
Herregud va lättlärd han är bara jag håller fokus och renodlar hjälperna emellanåt.
Kunde även växla från galopp till skolgalopp genom att endast smacka.

Var så glad efter ridpassat så det riktigt bubblade inuti mig.
Dessutom hade Cappe en av sina "jag är mysig" dagar så jag kunde pyssla på riktigt länge med honom i stallet både innan och efter ridturen.
Riktig kvalitetstid. 


Men det var mer saker som gav energi igår.
Här i Nordansjö har våren verkligen kommit på riktigt nu och man kan nästan börja förana sommaren.
Direkt efter jobbet igår fortsatte jag att mocka hagarna. 5 kärror blev det och jag höll på i 1.5h.
Det är faktiskt ett riktigt roligt jobb för man ser resultat hela tiden. 

Älskade bete bredvid vackra Nordansjösjön
Vädret var helt underbart.
När jag började sken solen och efter bara 30min tonade svarta regnmoln upp sig på andra sidan sjön och man såg hur det började hällregna där.
Men hos oss sken solen och det blev ett sådant där vackert ljus som det bara blir när det är oväder och finväder samtidigt.

Så jag njöt verkligen när jag gick runt i hagen och mockade i solen och lyssnad på musik.
Idag är vädret minst lika fint och jag ska försöka hinna med ett par kärror skit till ikväll, en löprunda och en ridtur medans pojkarna snickrar. 



Något annat lite roligt var att på väg in till jobbet imorse såg 2 grågäss på grannens lägda.
Det har jag nog aldrig sett här uppe hos oss tidigare (även om det säkerligen har funnits) utan det är sådana fåglar som jag och pappa tittat på när vi varit på semester söder ut när jag var liten.

Känner att jag kanske ska köpa mig en ny fågelbok då den jag har är från tidigt 70-tal.
Har lusläst  den ända sedan jag var liten och vet precis vart man förväntar sig finna olika fåglar, men det stämmer ju inte riktigt längre.
Som grågåsen t.ex. som nu spridit sig över norra Sverige.

För ett par veckor sedan mötte jag och Katarina (under en löptur) en dam från Medelpads Ornitologiska Förening som var och tittade på fåglar ute hos oss.
Vi pratade lite och förutom att hon trodde att jag och K var under 25 *ler jätte stort* så tyckte hon att vi skulle gå med i föreningen.

Jag och pappa har titta på fåglar så länge som jag kan minnas och jag kände verkligen att JA jag vill gå med. Så nu ska jag se om jag får med mig K och så ska vi börja titta på fåglar och jag ska bli mer uppdaterad på vilka arter som nu mera finns vart och komma upp till de 300. 


Inga kommentarer: