måndag 15 december 2014

Före- och efterbild

 
Har visat denna bild förut men måste göra det igen.
Dels för att jag är väldigt stolt över vad i åstadkommit men även för att den varit upp till diskussion på Hästforum på Facebook.
 
Den vänstra bilden är tagen på Cappe på ridskolan alldeles innan jag köpte honom.
Den högra bilden är tagen 6 månader senare.
Jag har alltså haft honom endast 6 månader och han hade redan på den korta tiden förändrats något sådant enormt att när jag tog med honom tillbaka till ridskolan för en privat hopplektion så kände stallpersonalen inte igen honom.
 


 
Måste säga att det är jätte roligt att läsa alla kommentarer i tråden, har klistrat in några här ovan.
Blir väldigt glad att folk tycker att jag gjort ett bra jobb, det är också mycket roligt att läsa vad alla experter säger om att det INTE är samma häst på bilderna.

Här ser man ju tydligt vad ljus och olika vinklar kan göra.
Den vänstra bilden är tagen med min mobil uppifrån och den högra med min systemkamera underifrån. Så det är klart att man kan bli lurad att det inte är samma häst.
Men vi vet ju alla att detta är min prins och att han faktiskt gjorde denna förvandling.

Har faktiskt idag svårt att komma ihåg att han faktiskt ansågs som ful när jag köpte honom.
Visst var han en söt busponny men han var inte vacker.
Några av mina vänner på ridskolan frågade faktiskt uppriktigt (i alla välmening) varför jag skulle köpa honom, så speciell var han.
Jag köpt han 100% på känsla och hjärta, drömde om en PRE och köpte en "ful" ponny.
Vet att jag tänkte att jag så gärna ville ha en häst för de högre skolorna och att jag nu kanske gjorde samma sak igen. Bara gick på hjärta och fick något annat.
Även om jag bestämt mig och det egentligen inte spelade någon roll så fanns tankarna där. Men det är så jag gör och jag kunde faktiskt inte ana då att han var den guldklimp som han visade sig vara ett år senare. Och jag vet också att om jag följer min mage så blir det alltid rätt, så jag behövde egentligen inte tvivla.

Men det jag främst vill lyfta med detta inlägg och denna bild är vad man faktiskt kan åstadkomma på kort tid om man gör saker på rätt sätt, utifrån hästens behov.

Rätt träning, rätt kost, bra hovar och ett liv så naturligt som möjligt ger en glad och lycklig häst.
När hästen mår bra kommer den blomma ut och bli den individ den är.
Min lilla fula ankunge blev en svan, den smala ponnyn blev en grov muskelknutte.
När han byggde muskler, fick ordning på hovarna, ja då ändrades även vinklarna på benen till de vinklar de naturligt hade.

Jag är idag väldigt stolt över det vi hunnit åstadkomma och det är så lätt att glömma det som varit innan, det är bra att bli påmind ibland.



1 kommentar:

Hanna Nyman sa...

Bra jobbat! Jag är så glad för din skull :)