fredag 4 september 2020

Hjälpa eller stjälpa

 
Just nu pågår det sadelprovning hemma hos mig igen.
Vissa köper handväskor och skor, jag köper sadlar. Nä skämt o sido, det behövs faktiskt olika sadlar för olika saker. Varje modell av sadel är bra till olika saker och jag tänker att det är viktigt att utrustningen hjälper istället för stjälper. Det är tillräckligt svårt att rida ändå. 

Att få möjligheten att testa och utforska ger möjligheter för att komma till insikter och i förrgår fick jag en sådan (just kring detta med att hjälpa eller stjälpa): det går INTE att rida i "vanliga" stigbyglar.

Nu när jag har fler sadlar hemma än stigbyglar och jag tycker det är grymt jobbigt att flytta runt dessa mellan olika sadlar så tänkte jag "det kan ju inte göra så mycket att rida i vanliga stigbyglar".
Men ack så fel jag hade.
Red i sadeln och märkte hur svårt det var att hålla ett bra stöd i stigbygeln och jag kom inte till ro i min sits. Det kändes rent obekvämt.
Tänkte att "undra om detta beror på stigbyglarna". Svaret kom när jag nästa pass bytte stigbyglar och vips blev allt som det skulle.
Att uppleva vilken enorm skillnad det blev var väldigt viktigt.
Tror faktiskt det är svårt att förstå innan man upplevt det.
Jag är inte ens säker på att jag skulle kunnat uppfatta det så väl för ett år sedan. Har sagt det förut och säger det igen, arbetet jag lagt ned på min sits under sista året har gjort underverk och det har även gett mig möjligheten att helt plötsligt känna av de mista skillnader och kunna förstå vikten av de minsta detaljer.
Det är nog därför jag upplever behovet och tillfredsställelsen av olika sadlar som jag kan använda till olika moment i skolningen. Båda av mig själv och av hästarna. 

Så de jätte snygga och dyra stigbyglarna som jag köpte för ett år sedan och tänkte att de var en rolig detalj till min utrustning, kommer nu ligga kvar i sin låda i stallet. Jag kommer inte använda dem igen....
Vissa kan tycka att stigbygeln är en liten detalj, men den är så viktig. Hela sitsen bygger till stor del på stödet i stigbygeln och därför är det en fördel om det går att finna det stödet på rätt sätt. På bilden ovan ser ni till vänster den modell av stigbyglar som det faktiskt går att rida med och till höger mina super snygga men icke ridbara stigbyglar *skrattar*

Vad rider du i för stigbyglar och har du provat olika?
Märkte du någon skillnad?

Inga kommentarer: