torsdag 27 augusti 2020

Det går framåt


Min favorit årstid är våren, då har man allt det härliga framför sig och det är så där ljuvligt ljusgrönt ute.
Men varje år när sensommaren och hösten kommer så säger jag "detta är bästa tiden på året att rida" och så är det.
Det är svalt med fint väder, luften är klar, inga insekter och det är så skönt.
Hästarna njuter också denna tid, de kan gå på bete men gräset är inte lika kraftigt längre och det känns som om allt är i en bra balans.
Får se till att fylla på med få en massa ridtimmar nu om vintern kommer bjuda på is... 

Cappe börjar komma igång nu och vi rider varje dag. Vi tar det lugnt framåt och varje dag är bättre än dagen innan.
När man har en häst som är under igångsättning är det spännande att se hur alla övningar inom Symmetrisk Gymnastik (i Kraftskapande Ridkonst) för varje ridpass stärker hästen och gör den mjukare och spänstigare.
Vi har fem ridpass i rad ridit timglaset med halter, bågar och raka linjer.
Skritt, trav, halt och uppkortat steg.
Vi tar det lugnt med samling och galopp vilket belastar hasen mer, men det gör inget vi har mycket saker att arbeta med fram till dess.
Man får se till fördelen med att ha haft en skada, det ger en möjlighet att ta tag i delar i grundutbildningen som kanske inte riktigt är perfekt.
Cappe har lätt för samling men för att den ska bli perfekt är koordineringen över framdelen viktig och det är något vi arbetar med nu. Ska bli spännande att se vad resultatet blir. 

Har klickat hem kylbandage som jag hoppas kommer på posten idag.
Har tänkt köpa sådana länge, man förvarar dem i frysen och sätter på dem på hästens ben efter träning eller vid skada.
Kan ju vara bra att ha om en olycka händer men jag känner även i min mage att jag vill ha dessa på Cappes ben efter våra ridpass.
Nu skulle man bara haft ett kylskåp i stallet med frysfack.
Har sett ett rosa Smeg som jag vill ha, tänkte köpa ett begagnat men alla som dyker upp är i Stockholm och det känns lite långt att åka för att hämta med släpvagn... SÅ om någon har ett litet rosa Smeg kylskåp till salu är det bara att hojta. 

I helgen bär det av till Ånge för en hel dag med lektioner, längtar!
Ska bli mysigt att träffa alla igen.
Lördagen ska jag försöka fixa så mycket jag hinner hemma. Tomas ska till sina föräldrar i Ö-vik och jag ska försöka måla en hel massa på toaletten jag håller på att renovera.
Taket är klart och nu ska jag ge mig på väggarna, de aprikosa väggarna med ränder blir nu vita och jag har köpt världens snyggaste tapet som ska sitta på två ställen. Kommer bli så snyggt!
Det blir vitt, grått och guld, mums!


Inga kommentarer: