fredag 25 september 2020

Den magiska sadeln

 

I inlägget igår berättade jag om min och Evas sadelprovning och visade vilken sadel jag till slut köpte.
Det var många sadlar som var väldigt bra men med denna sadel som jag valde hände något magiskt och det blev så tydligt att det var den sadeln jag skulle ha. 

Jag har haft Lilja i lite mer än 3år nu och under denna tid har vi totalt fått höger galopp 3ggr och alla dessa gånger har varit när vi ridit ute efter vägarna, rakt fram, i högt tempo. Inte ett endaste språng har vi fått på banan.
Över lag har inte galoppen varit enkel, från början fick vi ofta korsgalopp och efter tiden med mer styrka kunde vi få vänster galopp. Först ett par språng och sedan en halv långsida på ridbanan men ej på böjt spår. 


I början på sommaren la vi en hel del träning på galoppen på lina. Lilja kunde då utan problem ta både vänster och höger galopp och hålla den i alla fall ett varv på volten när jag inte satt på hennes rygg. Så det blev väldigt tydligt hur mycket "problem" jag skapade. Kunde dock notera att hon tog fattningen till höger med väldigt raka bakben där hon slängde benet långt inunder sig så det blev väldigt tydligt att detta var en del av det som gjorde det svårt för oss.
Så vi la en massa tid i ridningen på att korta steget, skolskritt och upp mot tramp.
Lilja började även visa pesader och ibland något som kommer blir en levad i framtiden.
I vissa lägen sjönk hon bak, lyfte fram och blev stilla 2sek i luften. Så himla häftigt. Hela världen står still när detta sker. En levad är absolut stillhet och harmoni och få en försmak av det är en otrolig gåva.

Vi har alltså verkligen gjort ett enormt förarbete gällande galoppen, så det som hände när vi provred sadeln är något vi byggt upp för under så lång tid. Men med rätt sadel kunde det plötsligt ske.
Lyckan var total, jag var i chock och ni kan höra på mitt glädjeskrik på filmen alla känslor som vällde över mig.
Så på filmen ovan kan ni se min första höger galopp någonsin på ridbanan med Lilja!
Och eftersom hon på ryggen (läs: jag) helt missade första gången så blev vi tvungna att gör det igen. Så vi fick inte bara en höger galopp utan två! Och dessutom fick vi det hela på film.  


Tack älskade Lilja, vem vore jag utan dig <3
Du kan peta på mina känsligaste punkter och få mig att utmana mina egna svagheter men samtidigt värma mitt hjärta och själ som ingen annan.


Inga kommentarer: