torsdag 24 september 2020

En bra sadel har ingen färg



Första helgen i september hade jag och min vän Eva en hel dag med sadelprovning.
Vi hade lyckats få ihop en hel massa sadlar och det var så intressant att få testa så många olika modeller på samma gång.
Jag har verkligen försökt prova så många olika sadlar jag kan så fort jag fått chansen för att försöka förstå bilden, för den är rätt komplex. En sadel är inte bara en sadel, den är en egen individ. 
Så det var verkligen en lyx att få en sådan här möjlighet!

Det kan vara svårt att förstå hur mycket sadeln påverkar både oss och hästen och för att riktigt kunna förstå detta behöver vi ett stort referensbibliotek av erfarenheter att jämföra emot.
Jag hade en gång i tiden inställningen att jag ville ha en svart sadel, punkt.
Men vet ni vad, det är bland det mest korkade jag tänkt för en bra sadel har ingen färg!
Det är som att köpa en häst bara för att den är vacker...
Så idag när jag hör folk avvisa sadlar pga färgen så ryser jag men jag måste ändå tänka att de inte vet mer och har inte samma erfarenhet och det måste få vara okej, önskar bara att de förstod.
Men alla behöver sin egen tid för att komma till insikter det ända jag kan göra är att bidra med mina erfarenheter som kanske ger någon en klarare bild och är till lite hjälp på vägen.
Och det roliga i detta är att jag köpt en ny sadel nu som i mina ögon är allt annat än vacker, men vet ni vad det är helt orelevant (även om det är roligt att skoja om). Och faktiskt, den har vuxit i mina ögon och nu kan jag nog till och med säga att den är riktigt fin. Det kanske är som med vilken relation som helst, när du lärt känna någon lyser deras bra egenskaper igenom och personen blir så mycket vackrare än du först upplevde. 

Men vilken sadel jag köpt kommer jag avslöja först efter jag sagt det jag vill om alla sadlar vi testade.
Nedan följer bilder på alla sadlar, modell, bom och storlek.

Elisabeth UF K2 S2

Elisabeth läderbom K2 S1

Barock UF K2 S1

Ecuyer UF K3 S2

Ecuyer UF K2 S2

Jeanne D'arc UF K2 S2

Augusta UF ställbar S1

D'artangang läderbom K2 S2

Alla sadlar vi testade kommer från Amazonas (någon från Deuber & Partner) och hade antingen ultraflexbom (UF) eller läderbom. Och detta är det första jag tänkte belysa, den skillnad jag märker mellan dessa två bommar. 

Jag har sedan tidigare två sadlar med UF-bom (Barocken och Ecuyern med ljust säte på bilderna ovan) och det är dessa sadlar jag är vana att rida i och därför blev skillnaden till läderbom väldigt tydlig.
UF-bommen finns dessutom i två utföranden där den ena varianten är styvare än den andra pga att den är förstärkt med järn. Båda mina sadlar har den styva UF-bommen. 

UF-bommen ger möjlighet till en större avlastning för hästen, med hjälp av stödet i stigbyglarna kan man påverka bommen och på så vis uppnå olika saker. T.ex. finner jag det enkelt att i UF-bommen inta en position som avlastar min häst och jag kan snabbt och enkelt lämna hästens rygg ifred. Jag kan alltså belasta när jag bjuds in och lätta ur så snart hästen spänner sin rygg. 

I läderbommen upplever jag detta lite klurigare, jag känner det som om jag är mer i hästen än med UF-bommen och tekniken att lätta ur är lite klurigare när jag inte har riktigt samma hjälp av bommen. Det känns som om det blir en liten fördröjning på det jag gör medan UF-bommen är mer direkt. Men så länge inte behovet av att t.ex. snabbt lätta ur är läderbommen ljuvlig. Den lilla fördröjningen ger mycket positivt till flödet som känns väldigt bra.
Jag tänker att det är guld värt om du kan ha tillgång till en sadel av varje sort, då de har olika bra egenskaper och på så vis löser olika uppgifter. För så som jag känner just nu (kan ändras med mer erfarenhet) så är min uppfattning att UF-bommen är mycket bättre till högre samling då dess tydlighet hjälper mitt nervsystem att vara kvickare. Läderbommen däremot ger mig en ännu tydligare bild av vart min häst placerar sina hovar, för sina bakben och jag känner så tydligt benets väg genom luften. Något som är till stor hjälp när det kommer till formgivning. 

Nästa del som blev tydlig var hur stor inverkan bredden på kanalen mellan bossorna har.
Jag blev lärd en gång i tiden att kanalen på en sadel skulle vara bred, bred kanal var bra för hästens kropp och en smal kanal kunde vara rent av skadlig. Men nu har jag en annan synpunkt som Ewa har hjälpt mig att finna. För så är det, om du inte har någon som kan belysa viktiga saker så är det svårt att veta vad det är du letar efter och försöker jämföra.
En smal kanal som fortfarande lämnar tonutskotten fria ger en mycket tydligare koppling mellan ryttarens och hästen nervsystem. Den smala kanalen ställer dock höga krav på ryttaren och hennes sittande men när du lyckas ta det ansvaret som krävs så hjälper den smala kanalen hästen att röra sig på linje i full balans. För din tyngdpunkt som ryttare hamnar närmre hästens tyngdpunkt mitt över och du kan lättare hålla ihop dig på den smala stig hästen rör sig på. Jag skulle kunna skriva massor om detta, så det kanske får bli ett eget inlägg.  Det kanske låter enkelt, att en smal kanal löser det mesta men det kräver väldigt mycket av ryttaren och är du inte villig att lägga ned det jobbet så kanske du inte ska ha en smal kanal på din sadel.

Det tredje jag vill belysa gällande skillnaden mellan olika sadlar är sätets uppbyggnad.
Fördelen med dessa sadlar (förutom Ecuyern) är att de alla är utformade för ett kvinnligt bäcken medan de flesta engelska sadlar på marknaden är utformade efter ett manligt bäcken. Och detta gör en stor skillnad på själva sittandet. Men det jag tänkte prata om nu är sätets uppbyggnad, att ett säte med smal midja är att föredra och att vi vill att sättet är uppbyggt i framkant. Detta gör så att det blir lättare att hålla ihop sig i sadeln och få mer kontakt med sitt eget nervsystem och även med hästens. Jag föredra även om sätet är väldigt hårt, ett hårt säte är fostrande vilket jag uppskattar. För som jag sagt har vi ett stort ansvar när vi sitter till häst och ha en sadel som hjälper oss ta ansvar underlättar. Och då tänker jag att sadeln ska vara så tydlig att du känner så snart något blir tokigt. 

Men trots all teori är det viktigaste ändå VAD som händer när du rider i sadeln.
För ibland är det lätt att huvudet tar över känslan eller vice versa och den riktiga läraren är trots allt din häst. Men att veta vad du ska söka efter och vad du vill känna är viktigt men också svårt. Jag tror tyvärr ibland att vi lättare känner det som är fel och då tror att det är rätt, för att det som är fel känns mest. Och detta är ju otroligt svårt att veta så det kan vara ett tips att med jämna mellanrum filma. Då kan du koppla ihop det du känner med hur det ser ut. 


Så vilken sadel köpte jag nu då?
Jo den bruna och röda D'artangangen. Det hände en rätt häftig sak när jag provred den. Så tänker att den sadeln får ett eget inlägg så får ni se en film på vad som hände samt att jag ska försöka förklara mina tankar kring den sadeln.

Inga kommentarer: