onsdag 5 februari 2020

Små detaljer är ofta de viktiga


Man vet att det är riktigt kallt när hästen ser ut som ett fluff.
Vi har helt plötsligt fått kyla hos oss i norr, vet inte vad som hände och inte hann jag vänja mig innan heller. -12 grader vilket inte är speciellt kallt egentligen men det känns som -25 med tanke på att vi haft plusgrader nästan hela vintern än så länge.

Men jag klagar inte, jag vill ha vinter så det inte är risk för någon hemsk is. 


Igår kväll red jag Lilja på banan med ett fullcheek bett.
Vet in om att dessa bett är tänkta att rida med öglor?
Tror inte så många vet om det faktiskt och betten används som oftast utan idag.
Detta är precis som det faktum att väldigt få människor vet att en kandarstång ska ridas med skumrem... 


Öglorna har faktiskt ett syfte, de håller bettet på plats, ger en pytte liten hävstångskänsla och med hjälp av öglorna blir det mycket enklare att rida bettet som det är tänkt.
Eller som man faktiskt ska rida alla tränsbett; placerar bettet på vägen.

Öglorna ger en otroligt fin återkoppling från bettet till handen och därför kan signalerna som ges bli mindre och samtidigt tydligare.
Anledningen till att det går att rida på så små hjälper tänker jag bland annat beror på att eftergiften blir väldigt tydlig.
Känslan i handen blir att det precis hela tiden går att känna vart bettet är samt att jag upplevde en känsla av att bli medveten om Liljas tunga på ett helt nytt sätt.
Om hon spände tungan kunde jag känna det jätte tydligt och direkt och då ändra mig och anpassa mig efter det som uppstod innan det blev en kraftig motreaktion av det hela.
Helt underbart!

Så små detaljer kan ha stor betydelse och jag lovar att det blir som ett helt annat bett när jag satte dit öglorna.
Älskar att lära mig nya saker och utforska, jag vill aldrig sluta lära mig!
Vilka små detaljer har du lagt märke till som har stor betydelse i ridningen?

Inga kommentarer: