måndag 24 februari 2020

Äntligen!


I lördags kom så dagen då isen försvann för en stund och det blev ett underlag så jag kunde rida igen!
Vilken lycka!
Kan knappt minnas när jag red sist... 

Jag hade först varit hela dagen i Ånge och hållit lektioner, där vräkte regnet ned som sedan övergick i blötsnö. Det var slaskigt och jäkligt när jag åkte hem men jag hade ett lite hopp i mig att det kanske skulle ha blivit ridbart hemma. Även om jag tänkte att så nog inte var fallet.

Körde in hemma på gården vid kl 19 och insåg så fort jag klev ur bilen att det var slask på marken och inte längre halt.
Så jag hoppade i ridkläderna så fort jag kunde och hann rida både Pilgrim och Lilja innan temperaturen slog om och det blev hårt och halt igen.
Tog in hästarna för natten vid kl 01.00 och då var det jätte halt ute igen och mitt hopp om att även kunna rida på söndagen dog tillsammans med den sjunkande temperaturen.

det blev söndag morgon och det var fortfarande halt. Men solen sken och jag var lycklig för jag hade ju hunnit rida en gång i alla fall och det kunde jag klara mig en stund på.
Steffi kom vid kl 12 och vi packade hela veckans hö, bar vatten och mockade.
Tror vi packade över 50 säckar hö till alla djuren.
Medan vi jobbat på hade solen värmt upp marken och tack vare att det varit slask kvällen innan så tinande den översta hinnan på isen upp och blev porös och helt plötsligt var det ridbart igen.
Så jag skyndade mig och hann rida innan temperaturen sjunk.
Solen sken och det var verkligen helt underbart, kommer leva på den dagen så länge.

På kvällen och imorse var det samma visa igen, is och halt.
Nu ska det dessutom bli en vecka med minusgrader så jag får räkna med att det inte blir någon mer ridning på ett tag. Men jag kan leva på detta några dagar nu och dessutom ska jag till Stockholm igen med jobbet.
Var där förra veckan och ska dit igen denna vecka 3 dagar, så jag kan inte rida även om underlaget skulle tillåta.
Men vet ni, det känns att våren ligger i luften nu och jag kan faktiskt se att isen så småningom  kommer smälta bort!!!

Snart är det vår och denna hemska vinter kommer bara vara ett minne blott!

Inga kommentarer: