måndag 24 juni 2019

Ett verktyg för precision


Vet ni vad jag har gjort!?
Köpt en sadel!!!

Man kan tro att ridning endast handlar om en häst och en ryttare men alla som har hållit på med något på riktigt hög nivå, investerat tusentals av timmar eller riktigt nördat in sig vet att allt handlar om detaljer.

Se bara på detta klipp med Anja Pärson, det säger allt:



I ridningen har vi så mycket utrustning att använda oss av som både kan hjälpa och stjälpa.
Såg för ett tag sedan den enorma skillnaden som uppstod när benskydden plockades av en häst.
Så att tro att saker inte har en betydelse är en väldigt blåögd inställning.
Tänk förr när man hade en sadel och ett bett och red på det oavsett vad man gjorde.
Eller när jag alltid red barbacka, ojojoj... 
Nu har jag sett djupare, funnit nya nyanser och insett vikten av att även den till synes minsta bagatell är avgörande.

Sadeln jag köpt är ett riktigt precisionsinstrument.
En sadel jag nog inte hade kunnat rida i för ett år sedan.
Denna sadel kommer från Ewa och är inriden i passage på hennes hingstar Hårfagre, Philosoph och Frost. Stora namn som burit denna sadel.
Och energierna finns verkligen kvar.
Sadeln är en Barock som Ewa beställde utifrån hur hon ville ha den av Deuber & Partner.
Alltså inte en sadel att bara rida i, den kräver sin ryttare och häst.

Har redan funnit nya nycklar i ridningen tack vare denna sadel och nu funderar jag på hur jag har klart mig utan den innan.
Men som jag sagt, jag hade inte varit redo för att rida i den innan.
I sadeln kan jag verkligen känna min sits och känna Pilgrims framben så otroligt tydligt.
Han känner dessutom mina signaler super väl och kommunikationen blir så mycket enklare, men självklart också svårare då inget filtreras bort eftersom sadeln inte förlåter mina misstag.
Men jag älskar det.
Sadeln har tagit oss till en ny nivå och min kropp längtar konstant efter att få rida. 


Nu ska det bli spännande att utforska vad denna sadel kommer föra med sig för nya insikter och erfarenheter.
Jag är i alla fall sjukt glad över att få möjligheten att rida och träna i den.
Sann ridglädje! 

Inga kommentarer: