tisdag 9 april 2019

Är det nu man klassas som nörd?


Har ni tänkt på hur det man har fokus på liksom kommer till en.
På slutet har otroligt mycket kretsat kring sadlar.
Tänk, från att förr bara ridit barbacka och verkligen inte gillat sadlar till nu då jag helt fastnat i sadelträsket.
Men det är ju så, man kan inte förstå det man inte förstår och nu har jag förstått så mycket mer. 


Just nu har vi 3 väldigt olika Ecuyer i stallet, bara det är ju jätte intressant. 
Att rida de olika sadlarna och fundera på hur de skiljer sig åt och varför och på vilket sätt de upplevs olika är så givande.
Jag börjar få en mer och mer klar bild över hur jag vill att en sadel ska kännas och var utformad.
För mig är en bra sadel ett otroligt viktigt verktyg under hästen och ryttarens skolning.
Jag tänker på det, när man inte vet och kan särskilt mycket så är det lätt att tro att de små små detaljerna är oviktiga.
Men ser till den stora bilden och de grova penseldragen och det behöver få vara så.
Men desto mer kunskap man får så inser man vikten i varje liten detalj, hur bagatellartad den än kan verka.  Och just nu är det sadlar jag försöker nörda ner mig i.


Därför var det extra roligt att ARV bjöd sina medlemmar på en sadelföreläsning under sitt årsmöte i mars. 
Jag tror att nästan alla som kom på mötet dessutom hade med sig en sadel.
Även om vi inte kunde erbjuda en levande häst i lokalen att prova sadlarna på så fick vi ändå möjlighet att provsitta en uppsjö med olika sadelmodeller.
Oj så roligt det var och vilka härliga samtalsämnen och frågeställningar det skapade.

Föreläsningen var helt kanon och det blev verkligen ett aktivt deltagande från åhörarna.
Vi fick lära oss hur man vet om en sadel är hel, hur en sadel är uppbyggd, om den behöver stoppas om, mm.
Under den praktiska delen när vi provade sadlar var det mest intressanta tyckte jag hur olika sitsar olika personer fick i samma sadel.
Hur sadlar gav vissa svankrygg, gamnacke, bakvikt mm.
Och det är ju verkligen så, ekvationen människa + sadel + häst är helt unik.
Byt ut en av parametrarna och det blir inte det samma.




Just nu har jag en sadel hemma som bara har mellanlandat då den ska till Pia (sadelmakaren som höll föreläsningen) och som jag får låna och provrida lite fram tills dess.
Det är en Amazonas Elisabeth som är lite omgjord, bl.a. är en del av det främre galleriet borttaget.
Skrittade ut i sadeln igår och den var inte så tokig, tänkte försöka rida i den på banan under veckan.
Ska bli spännande att känna på den där.

Inga kommentarer: